Skip to main content
فهرست مقالات

توسعه صادرات و اقتصاد بدون نفت

نویسنده:

(7 صفحه - از 66 تا 72)

کلید واژه های ماشینی : صادرات ، نفت ، صادرات غیر نفتی ، توسعه ، صادرات غیر نفتی ایران ، توسعه صادرات و اقتصاد ، استراتژی صادرات غیر نفتی ایران ، صنایع ، تجارت ، سیاسی

خلاصه ماشینی:

"در یک جمع‌بندی کلی دلایل عدم‌ موفقیت صادرات غیر نفتی را می‌توان به‌ شرح زیر خلاصه کرد: -افزایش شدید درآمد نفت در سالهای‌ پیش از انقلاب و نیز چند سال اول انقلاب و بی‌نیازی نسبی اقتصاد کشور به ارز غیر نفتی -انتخاب استراتژی احساساتی و غیر اقتصادی جایگزینی واردات و بی‌توجهی‌ به صادرات غیر نفتی و حضور در بازار جهانی -وجود قوانین دست و پا گیر و دخالتهای متعدد و غیر ضروری دولت در امور اقتصادی و بازرگانی -نا آشنایی بازرگانان و کارفرمایان ایرانی‌ با بازارهای بین المللی و تحولات اقتصادی‌ جهان -وجود تنش در روابط سیاسی‌ و اقتصادی کشور با خارج به ویژه بعد از انقلاب -بروز انقلاب و آثار اقتصادی و سیاسی‌ ذاتی و طبیعی ناشی از آن -بروز جنگ 8 ساله ایران و عراق و از بین رفتن زیر بناها و توان تولیدی کشور -فقدان اطلاعات منسجم و قابل اعتماد از میزان عرضه و تقاضای کالاها -نبود وحدت‌نظر در مقامات تصمیم‌گیر نسبت به سیاست صادراتی -تعدد مراکز تصمیم‌گیری در مورد صادرات کالاها و نبود تشکیلات مناسب‌ توسعه صادرات و استراتژی نگاه به بیرون -وجود تقاضای کافی داخلی و نبود مازاد قابل توجه برای صادرات -عرضه کالا به صورت نه چندان مطلوب‌ و مورد پسند بازار جهانی -کیفیت نه چندان مطلوب کالاها و بالا بودن قیمت آنها -فراوانی ارز در گذشته و بالا بودن‌ ارزش ریال در مقابل سایر ارزها -تغییر مداوم قواینن و مقررات بازرگانی‌ خارجی،ارزی و پولی و سایر قوانین و مقررات اقتصادی در ارتباط با تجارت‌ خارجی و غیر قابل پیش بینی بودن آینده -کمبود قوانین و مقررات مناسب و مشوق و نیز نبود اجماع نظر در مورد سرمایه‌گذاری خارجی -وجود نظام کارآی بانکی و اعتباری و نبود بازار سرمایه 3-دیدگاههای نظری حاکم بر تجارت‌ خارجی تئوری اصلی و عمده حاکم بر تجارت جهانی‌ نظریه استفاده از اصل برتریهای نسبی است که‌ با وجود معرفی انواع و اقسام نظریه‌های‌ جدید و مکمل هنوز جایگاه خود را حفظ کرده است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.