چکیده:
کتاب به عنوان یک وسیله ارتباطی و انتقال اندیشه بشری از دیرباز مورد توجه بوده و
مراحل مختلفی را در سیر تاریخی خود طی کرده است که ما در این مقاله این تحولات را
در سه دوره متوالی (دوران قبل از چاپ، بعد از چاپ و در عصر رایانهها) بررسی
کردهایم. با توجه به عجین بودن تاریخ کتابخانهها با تاریخ کتاب، تحولات تاریخ
کتابخانهها نیز در سه دوره (کتابخانههای دوران باستان، کتابخانههای امروزی و کتابخانه
در عصر رایانهها) بررسی شدند. نظر به اهمیت دوره سوم (کتابخانهها در عصر رایانهها) به
منظور همگام شدن با آخرین تحولات تکنولوژیکی نیاز به پرورش کتابداران با
ویژگیهای خاص را میطلبد که جهت نیل به چنین هدفی پیشنهاد بازنگری در متون و
دورههای آموزشی کتابداران بعنوان راهحل ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"چکیده کتاب به عنوان یک وسیله ارتباطی و انتقال اندیشه بشری از دیرباز مورد توجه بوده و مراحل مختلفی را در سیر تاریخی خود طی کرده است که ما در این مقاله این تحولات را در سه دوره متوالی (دوران قبل از چاپ، بعد از چاپ و در عصر رایانهها) بررسی کردهایم.
لوح گلین: مردم بینالنهرین، سومریان، بابلیان و آشوریان در سه هزار سال پیش، الواح گلین را برای نوشتار خود انتخاب کرده بودند؛ به طوری که لوحهها یا خشتها را در اشکال و ابعاد یکسان که طول آنها معمولا یازده سانتیمتر بود، قالببندی میکردند و هنگامی که لوحه هنوز نرم بود با قلم نوکتیزی از فلز، عاج یا چوب و...
از این دوره به بعد، دومین دوره کتابخانهها شروع میشود؛ به طوری که بعد از اختراع چاپ و کاغذ و تکمیل مواد چاپی با استفاده از منابع سمعی و بصری تغییری نیز در تعریف کتابخانه به وجود آمد.
این دو کارکرد تا حد زیادی اهمیت خود را در عصر الکترونیک از دست میدهند و دیگر به گزینش و فراهمآوری منابع برای کتابخانه نیازی نیست، بلکه کار انتخاب از نوعی دیگر است.
شیوههای به کار رفته در ارتباط نوشتاری در طی زمان بارها تغییر کرده؛ برای نمونه لوح گلین جای خود را به پاپیروس داد، چاپ بر کاغذ نیز جانشین نسخه دستنویس پوست گوساله گردید و بدین ترتیب هیچ سابقه و نشانهای مؤید این باور وجود ندارد که چاپ بر کاغذ همواره وسیله برتر ارتباط رسمی باقی بماند."