چکیده:
بنابر منابع دین از ویژگی های روحی که خداوند به آدم (ع) اولین انسان و پدر انسان ها عطا فرمود، تعلیم اسماء بود که با مقام دیگر او یعنی خلافت ارتباط داشت: چون خداوند اسماء را بر فرشتگان عرضه کرد و آن ها از فراگیری آن درماندند،آن اسماء را به آدم (ع) تعلیم داد و بدین سان او به مقام معلم فرشتگان دست یافت. در موضوع ماهیت اسماء در تفاسیر گذشته سه نظریه کلی: لفظی بودن، مفهومی بودن، و از نوع حقیقت خارجی بودن، ارائه شده است. در این مقاله با بررسی شواهد موجود این نتیجه به دست می آید که نظریه سوم یعنی حقایق عینی هماهنگ با آیات دیگر و قابل جمع با روایات است. رابطه تعلیم اسماء در قرآن با موضوع «نام گذاری» در سفر آفرینش و اختلافات آن یکی از اهداف این مقاله است که نتیجه آن تمایز دیدگاه قرآنی از سفر پیدایش از حیث موضوع و روش و هدف است.
Among the divine traits which God has bestowed upon Adam(as)، the first of human beings and their father، is the teaching of names which is by and large put forward in relation to his position as a religious leader. As the names were introduced by God to the angles and they found themselves incapable of learning them، he taught them to Adam(as)، hence granting him the status of the teacher for the angles. In earlier interpretations there are three general assumptions about the nature of names: names as verbal concepts، conceptual notions and as objective truth. Through the examination of the existing evidence، the present article will conclude that the third assumption is in harmony with other evidences and is consistent with narratives. The article seeks to investigate the relation between the teaching of names in the Quran and the doctrine of “naming” in genesis and their differences، which leads to the Quran’s distinctive view with respect to its subject، method and purpose.