چکیده:
شرکت های تعاونی افراد را هم برای همکاری های متقابل و ایجاد همبستگی، یعنی جنبه های اجتماعی و هم برای رفتارهای یاری گرایانه و باصرفه، یعنی جنبه های اقتصادی تربیت می کنند. هدف اجتماعی نظام تعاون، تربیت افراد برای زندگی بهتر با مناسبات اجتماعی معقول و شرافت مندانه است و فعالیت های آن به مردم ایمان، اعتماد به نفس و قاطعیت و استقامت می دهد. در پژوهش حاضر، به بررسی اثرات تعاونی های تولید کشاورزی بر وضعیت اجتماعی خانوارهای عضو شهرستان خوسف پرداخته شده است. این تحقیق، به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش، توصیفی- تحلیلی می باشد که به منظور نیل به اهداف آن، از راه های موجود در دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل 1286 نفر اعضاء شرکت های تعاونی تولید در شهرستان خوسف می باشد که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری احتمالی و از نوع طبقه ای و در هر طبقه به صورت تصادفی به تعیین حجم نمونه پرداخته شده است. حجم نمونه به دست آمده بر اساس فرمول کوکران 295 نفر از اعضاء شرکت های تعاونی تولید این شهرستان می باشد که در تحقیق حاضر 273 پرسشنامه برگشت داده شد. داده های گردآوری شده از طریق پرسشنامه، به کمک نرم افزار آماری 16 SPSS مورد تجزیه و تحلیل و استنتاج نهایی قرار گرفته اند. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آزمون T تک نمونه ای نشان داد که شرکت های تعاونی در بهبود شرایط اجتماعی موثر نبوده اند. همچنین مولفه افزایش تعاملات اجتماعی با میانگین رتبه ای 31/2 بیشترین نقش را در میان عوامل اجتماعی داشته است.
خلاصه ماشینی:
بررسی اثرات تعاونیهای تولید کشاورزی بر وضعیت اجتماعی خانوارهای عضو (مطالعه موردی: شهرستان خوسف) تاریخ دریافت: 1392/4/31 تاریخ پذیرش: 1392/6/11 جواد میکانیکی ام البنین جابری چکیده شرکتهای تعاونی افراد را هم برای همکاریهای متقابل و ایجاد همبستگی، یعنی جنبههایاجتماعی و هم برای رفتارهای یاریگرایانه و باصرفه، یعنی جنبههای اقتصادی تربیت میکنند.
جامعه آماری تحقیق شامل 1286 نفر اعضاء شرکتهای تعاونی تولید در شهرستان خوسف میباشد که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری احتمالی و از نوع طبقهای و در هر طبقه به صورت تصادفی به تعیین حجم نمونه پرداخته شده است.
با توجه به ماهیت شرکتهای تعاونی میتوان مدعی شد کلیه تعاونیها اهداف اجتماعی و اقتصادی دارند؛ زیرا هر شرکت تعاونی با هدف تأمین نیازهای مشترک اعضای جامعه تشکیل میشود و این نیازها گاهی معطوف به مسکن یا خدمات بهداشتی است و گاهی اعضای تعاونی میخواهند از طریق آن به تولیدات، خدمات، اشتغال و درآمد مستمر دسترسی داشته باشند (بیات، 1388: 143) بنابراین، شرکتهای تعاونی چارچوبی سازمانی را برای افزایش توانایی اعضاء در جامعه، تولید و فروش محصولات، ایجاد اشتغال، افزایش درآمد و بر طرف کردن نیازهای اجتماعی و اقتصادی مردم مهیا میسازند (داویدویچ، 1370: 81).
میانگین این آزمون برابر 96/1 و پایینتر از 3 یعنی حد مطلوب بوده در نتیجه، رابطه منفی است و بنابراین فرض 0 Hیعنی شرکتهای تعاونی تولید کشاورزی موجب بهبود وضعیت اجتماعی خانوارهای عضو نشده است، پذیرفته میشود.
همچنین از آزمون T تک نمونهای برای این فرضیه استفاده شده است که تأثیر فعالیت شرکتهای تعاونی تولید را بر بهبود وضعیت اجتماعی خانوارهای عضو مورد بررسی قرار داد.