چکیده:
در این مقاله تلاش شده است با شناسایی عوامل موثر بر بلوغ همسویی فناوری اطلاعات و کسب و کار، چارچوب نظری ارائه شود . مدل ارائه شده در این نوشتار، یک مدل ترکیبی از مدل بلوغ همسویی لوفتمن (٢٠٠١) و حوزه هایی از چارچوب کوبیت (٢٠٠٧) که تمرکز بر همسویی استراتژیک دارد می باشد . روش آماری پژوهش تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تائیدی می باشد و به کمک مقدار عددی و کمی ، میزان بلوغ همسویی استراتژیک سازمان را اندازه گیری می نماید. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است .بدین منظور پرسشنامه بین ١٥٠ نفر از مدیران ارشد، میانی و پایه استانداری خراسان جنوبی توزیع گردید و به کمک تحلیل عاملی اکتشافی ابعاد مدل پیشنهادی استخراج گردید و به کمک تحلیل عاملی تائیدی معناداری رابطه شاخص ها با ابعاد و معناداری رابطه ابعاد با مفهوم بلوغ همسویی تائید گردید. در نهایت مدل ارائه شده به کمک شاخص های برازش به عنوان مدل معتبر مورد تایید قرار گرفت . نتایج پژوهش بیان کننده مدل مفهومی است که میزان بلوغ همسویی در سازمان را بوسیله ٤ بعد اصلی (متغیر مکنون ) و ٣٢ شاخص آشکار، اندازه گیری می کند تا سازمانها به کمک این مدل میزان بلوغ همسویی خود را اندازه گیری نموده و شرایط خود را بسنجند. ابعاد مدل پیشنهادی عبارتند از : بلوغ مشارکت و ارتباطات ، بلوغ مهارتها، بلوغ حاکمیت فناوری اطلاعات ، بلوغ شایستگی های سازمانی . بعد بلوغ حاکمیت و شایستگی های سازمانی بیشترین تاثیر را دارد (٠.٩٢) و بعد بلوغ مشارکت و ارتباطات (٠.٧٦) و بعد بلوغ مهارتها (٠.٧٦) کمترین تاثیر رادارند.
خلاصه ماشینی:
بلوغ همسویی استراتژیک ، مدل لوفتمن ، چارچوب کوبیت ، تحلیل عاملی عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز ∗∗ دانشیار مدیریت صنعتی ، گروه مدیریت صنعتی ، دانشکده مدیریت و اقتصاد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات تهران ∗∗∗ نویسنده مسئول - کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد واحد الکترونیکی مقدمه عامل اصلی هماهنگی در سازمان وجود اطلاعات مرتبط ، مناسب و به موقع می باشد.
از دلایل عمده تحقق نیافتن همسویی ، مسائلی چون عدم توانایی برقراری ارتباطات درونی و بیرونی میان فناوری اطلاعات و کسب و کار، عدم موفقیت در مدیریت تغییر، عدم حمایت مدیران ارشد در برابر تغییر در سازمانها است (٢٠٠٤,Anderson &Wiess ).
مدل تحقیق به طور کلی روش این تحقیق در شناسایی و تحلیل ابعاد و شاخص های بلوغ همسویی فناوری اطلاعات و کسب و کار به صورت زیر می باشد : ١-مطالعه مبانی نظری تحقیق مطالعه مدلهای موجود و مقایسه آنها و انتخاب مدل لوفتمن و چارچوب کوبیت به عنوان مدلهای مبنا .
در مدل مفهومی پژوهش (نمودار شماره ١)، بلوغ همسویی استراتژیک به عنوان متغیر نهایی در نظر گرفته شده است و رابطه آن با چهار بعد بلوغ مشارکت و ارتباطات ، بلوغ مهارتها، بلوغ حاکمیت فناوری اطلاعات ، بلوغ حاکمیت و شایستگی های سازمانی بررسی شده است .
142 آزمون بارتلت df(درجه آزادی ) 496 رابطه معنادار است p-value 0/000 برای تعیین ابعاد اصلی بلوغ همسویی استراتژیک فناوری اطلاعات و کسب و کار از سه معیار در این پژوهش استفاده شده است .