Skip to main content
فهرست مقالات

گزارش: نقدی بر شیوه های اجرایی تعدیل نرخ سوخت در بخش حمل و نقل هوایی

گزارشگر:

کلید واژه های ماشینی : شرکت ملی پالایش و پخش، سوخت هواپیما، قیمت، یارانه، پخش فرآورده‌های نفتی ایران، نرخ سوخت در بخش حمل‌و‌نقل، بنزین، افزایش قیمت سوخت هواپیما، مصرف، سوخت مصرفی شرکت‌های هواپیمایی ایران

خلاصه ماشینی:

"به‌ نظر نگارنده این به آن جهت است که شرکت ملی‌ پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران‌ نمی‌تواند با صراحت و شفاف در قالب‌های‌ قانونی مراد خود را-یعنی افزایش قیمت‌ سوخت هواپیما به بیش از 10 درصد-بیان کند؛ زیرا قانون‌گذار با استدراک کامل آن،توجه‌ خویش را معطوف به نکات عدیده‌ای چون ابهام‌ در عبارت‌"قیمت‌های جهانی‌"،روش‌ "قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی‌"در ایران و نیز در صنعت نفت با توجه به قیمت تمام شده آنها، رعایت عدالت در"تعیین سهم هزینه حامل‌ انرژی سوخت هواپیما در سبد هزینه‌ ارایه‌کنندگان خدمات حمل و نقل هوایی‌" (شرکت‌های هواپیمایی)،اثرات اقتصادی آن‌ جدول شماره 1 (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره 2 ارقام مربوط به مصرف سوخت هواپیما در ایران (به تصویر صفحه مراجعه شود) شامل:عامل تعیین‌کنندگی سوخت هواپیما در سایر عوامل مؤثر در ارایه خدمات مورد نظر، میزان اثرگذاری بر تقاضای سوخت هواپیما و نیز تأثیرگذاری افزایش قیمت سوخت هواپیما بر سطح عمومی قیمت‌ها(تورم)و تولید ناخالص‌ ملی کشور خواهد کرد و در عمل آشکار می‌شود که آیا انگیزه اصلی افزایش قیمت حامل انرژی‌ مورد بحث تنها در مورد هواپیما،تأمین بودجه‌ مورد نظر است یا اصلاحات ساختاری در بخش‌ انرژی یا بخش حمل و نقل هوایی؟ ب-ضرورت‌های اقتصادی عبارات کلی‌"حفظ و صیانت از سرمایه‌های‌ ملی‌"،"رعایت صرفه و صلاح کشور"در ماده‌ (71)قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت‌ را با مراجعه به ذیل بند الف تبصره(12)قانون‌ بودجه سال 1381 کل کشور می‌تواند با عبارات‌ دیگری همچون‌"توانمندسازی مردم برای‌ صرفه‌جویی منطقی انرژی و مصرف بهینه آن‌"، "افزایش بازده انرژی‌"و"توسعه حمل و نقل‌ عمومی‌"و نیز سایر عباراتی که از سوی‌ کارشناسان امور انرژی اظهار می‌شود و نیز آنچه‌ که مقامات دست‌اندرکار همانند"جلوگیری از رانت‌خواری‌"،"قاچاق فرآورده‌ها"،"واریز درآمدهای حاصل به جیب دولت‌"و"کنترل‌ تقاضا و مصرف و هدفمند کردن یارانه‌ها"اظهار می‌کنند،تعبیر و تفسیر کرد،ولی توجه به دو نکته در این بابت ضروری است: اول-سنجش مطابقت برخی از اهداف پیش‌ گفته با افزایش قیمت سوخت هواپیما؛در این خصوص دو گونه تأثیر مثبت و منفی را ملاحظه می‌کنیم: الف-رویکرد غیر قابل استدلال: 1-توسعه حمل و نقل عمومی:زیرا هواپیما وسیله‌ای شخصی نیست و"وسیله عمومی‌" تلقی شده و مبادرت به حمل و نقل مسافر و بار با آن‌"خدمات عمومی‌"است و در شمار«حمل‌ و نقل عمومی»است و توسعه آن با افزایش‌ قیمت یکباره آن به(3)برابر محل تأمل است؛در این مورد به جدول شماره 1 مراجعه شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.