چکیده:
In the present article، at least، two correlative objectives are searched for. At first، the author will try to present a contemporary reading، as a model، of the main approach adopted by the Peripatetic philosophical tradition concerning the relation between the soul and body; in other words، a reading which is more abstract than Sinean، Thomist، and Aristotelian ones. This model will be discussed under “Principiality of Perfection- Based Union”. The second objective searched for here is a comparison between capacities of this model on the one hand and those of union based on ontological reduction. In this article، the author has tried to show that both reductionist and perfection-based approaches may be classified under the idea of “principiality of union”; concerning questions of the existence of soul، however، reduction and elimination are two sides of the same coin. It seems، however، that the main and common problem with all versions of ontological reductionism- apart from those mentioned in this article under “comparative study”- is that the idea of reduction has been overshadowed by the idea of elimination and، consequently، the union resulted from reduction will be followed by denial of a part of what that intuitionally seems to be real which is a high cost.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله تلاش شده است نشان داده شود رویکردهای تحویل گراو کمال محوردربارة رابطۀنفس و بدن ، هردو، ذیل مفهوم اصالت وحدت قرار میگیرند؛اما تحویل و حذف در مقام پرسش از هستی نفس ، دو روی سکه ای واحدندو اتفاقا به نظرمیرسد که مشکل اصلی و مشترک تمامی صور تحویل گرایی هستیشناختی-فارغ از نکاتی که در بخش «بررسی و تحلیل مقایسه ای»همین مقاله بدان ها اشاره شده است -همین سنگینی سایۀمفهوم حذف بر سر مفهوم تحویل باشد؛ سایه ای که سبب میشود وحدت حاصل از تحویل ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی هزینۀگزاف انکار بخشی از آنچه را که به لحاظ شهودی واقعی به نظرمیرسد،در پی داشته باشد .
نفس ، بدن ، اصالت وحدت کمال محور، تحویل گرایی هستیشناختی، فیزیکالیسم مقدمه تاریخ فلسفه پس ازدکارت ، تلاش های متنوعی را برای پیونـددادن دوبـارة نفـس و بـدن و توجیه رابطۀآنها به خود دیده است ؛اما نکته ای که در مورد تمـامی ایـن تـلاش هـا صـدق میکند،آن است که همگی واکـنش هـایی بـه رهیافـت دکـارت انـد (ر.
با این وصف ، به نظرمی رسد مستقل از هر موضعی دربارة تحویل گرایی معرفت شـناختی، میتوان از هستی نفـس پرسـش کـرد؛یعنـی از تمـامی رهیافـت هـای گونـاگون -و حتـی حذف گرایان معرفت شناختی که قائل بـه حـذف زبـان و نظریـاتی چـون زبـان و نظریـات روان شناسی اند-می توان پرسید که آیا عالم را همه سر از سنخ ماده می داننـد یـا نـه ؟و اگـر پاسخ مثبت بود، آن گاه باید به نحوی تکلیف هویاتی که دست کم درظاهر غیرمادی به نظـر میرسند،روشن شود.
16-31; University of Queensland Press; Reprinted in: Philosophy of Mind: Classical and Contemporary Readings; Ed. David J.