چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر کاربرد نقشه های مفهومی بر درک دانش آموزان رشته ریاضی از توابع مثلثاتی بوده است. بدین منظور در یک مطالعه موردی، درک 13 دانش آموز پایه دوم متوسطه رشته ریاضی در مورد تابع مثلثاتی ارزیابی شد. دانش آموزان به سه گروه هم سطح تقسیم شدند و در ارزیابی، از دو ابزار نقشه مفهومی و آزمون کتبی استفاده شد. برای مقایسه عملکرد دانش آموزان، گروه اول ابتدا نقشه های مفهومی را کامل کردند و سپس به سوال های آزمون کتبی پاسخ دادند و گروه دوم ابتدا به سوال های آزمون کتبی پاسخ دادند و پس از آن نقشه های مفهومی را کامل کردند. دانش آموزان گروه سوم نیز فقط به سوال های آزمون کتبی پاسخ دادند. سپس برای بررسی تاثیر ارزیابی با نقشه های مفهومی بر یادگیری دانش آموزان، از همه آنها خواسته شد به یک سوال، با عنوان آزمون مجموعی که در مورد تابع مثلثاتی بود، پاسخ دهند. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن بود که نقشه های مفهومی قادرند بدفهمی های دانش آموزان را در مورد تابع مثلثاتی نشان دهند، به گونه ای که تشخیص برخی از این بدفهمی ها تنها با استفاده از آزمون کتبی امکان پذیر نبود. همچنین، نتایج این تحقیق نشان داد که استفاده از نقشه های مفهومی به عنوان ابزار ارزیابی، باعث ارتقای یادگیری دانش آموزان می شود. شایان ذکر است که نباید تصور شود نقشه های مفهومی شواهد همه جانبه ای را از درک و فهم دانش آموزان به ما نشان می دهند. در این تحقیق برخی از اشتباه های دانش آموزان در استفاده از رویه ها، مانند حل معادله مثلثاتی و یا رسم یک تابع مثلثاتی، در آزمون کتبی بهتر نشان داده شد.
The main purpose of this research was to study and recognize the effect of using concept maps as an assessment tool in students'' learning of trigonometric functions. For this، in a case study، the mathematical knowledge of 13 second grade high school students in the field of mathematics was tested. The students were divided into three groups of the same level. The test was about trigonometry function. To take the test، both the concept map and written exam were used. To check the comparison of the students'' performance in concept map and traditional written exam، the first group completed the concept maps and then answers the written exam questions. The second group answered written exam questions، first، and then completed the concept maps. The third group just answered the written exam questions. Then، to check the effect of concept map in learning of students، all the them were required to answer one question under category of collective test about trigonometry function. The result of this research indicated that concept maps are able to show some of students'' misconceptions about trigonometry function، that weren''t possible with traditional written exam. Moreover، the use of concept maps as an assessment tool can improve students'' learning. It should be noted that the concept maps is not a comprehensive evidence of student understanding. In this study، some of the common mistakes made by students in the use of procedures، such as solving trigonometric equations or draw a trigonometric function was better in the traditional written exam.