چکیده:
گرچه پیدایش صورتگرایی، ریشه در آثار متفکران قدیمی دارد اما این نوع نقد، به عنوان یک مکتب مستقل، در عرصه پژوهش ادبی روسی و در دهه دوم قرن بیستم ظهور کرد. « ویکتور شکلوفسکی» با انتشار کتاب «رستاخیز واژه » در سال 1914م، نخستین گام را در این زمینه برداشت. این مکتب علیه رمانتیسم ظهور پیدا کرد و کشف راز «ادبیت» یک اثر از بارزترین ویژگی های آن است. صورتگرایان توجه خود را در درجه اول به خود متن معطوف می کنند. به اعتقاد آنان، ویژگی ادبی متن مربوط به آشنایی زدایی در زبان و نظم نوین است که با فرم ارتباط دارد.
ابوالقاسم شابی، یکی از شاعران معاصر مشهور و معاصر تونسی و از نمایندگان مکتب رمانتیک در شعر معاصر عرب است که در شعر وی نشانه هایی از عشق، طبیعت، امید به آینده، نگرانی از سرنوشت مردم و ... را می توان دید. یکی از ویژگی های برجسته شعر وی، آشنایی زدایی است که قاعده افزایی، توجه به نماد و سمبل، هنجار شکنی در قافیه، انسجام و هماهنگی در شعر، صناعات ادبی، تصاویر زیبا و ترکیبات نوین و... از شیوه های آن است. در این پژوهش سعی بر آن است تا بر اساس نظریه های صورتگرایان و با ارائه مقدمه ای کوتاه در نقد صورتگرایی و اصول آن، شیوه های آشنایی زدایی در شعر شابی مورد بررسی قرار گیرد. اما قبل از این هدف، مساله اساسی این است : آیا در شعر شابی، مواردی از آشنایی زدایی وجود دارد؟ اگر وجود دارد، کدام یک از شیوه ها در آن متداول است؟
Although therise offormalismisrooted in theworks ofancientthinkers، this kindof criticism، asanindependent school، has emerged in theresearcharea of Russianliteratureinthe second decadeof the twentieth century. Victor Sheklofsky was a pioneer in this field publishing the book "Resurrection of Words" in 1914 A.D. This school was emerged against Romanticism، and "Opening the secret of literalism" is a distinguishingcharacteristic of this school. Formalists pay attentionto the text at first.According tothem،the literaryfeaturesof thetext related to defamiliarizationoflanguage andthe new orderis associatedwith theform.
Abolghasem Shabi، is one of the famous Tunisiancontemporary poetsand a representative ofRomanticismin Arab’s contemporary poetry. Inhislyrics the signs of love، nature، hope، fearand the destiny can beseen. One of the distinguishing features of his poems is defamiliarity whose methods are synergisticregulation، attention to thesymbol، normviolationsinrhyme، unity andharmony inpoetry، beautifuland novelcombinationsetc.Thisstudyis an attemptto examine the practices ofdefamiliarisation in Shabi’spoetryby providing a short introductionon thetheoryandthe critique offormalismandits principles.However، the main question is whether there is any examples of defamiliarity in Shabi’s poems and if there is any which methods are common in it.