چکیده:
اگر شهرداری را به مثابه یک بنگاه اقتصادی در نظر گیریم که در حال فعالیت تولیدی، مصرفی و سرمایه گذاری می باشد، بطور مستقیم یا غیرمستقیم، و منفی یا مثبت تحت تاثیر افزایش قیمت نهاده های انرژی قرار می گیرد چرا که شهرداری ها به طور متوسط حدود 30 درصد از مصارف بودجه ای خود را به حملونقل و ساختوساز شهری اختصاص می دهند و انتظار بر این است که این بخش از هزینه ها، مستقیما و به طور منفی بودجه شهرداری را تحت تاثیر قرار دهند. در مقابل بیش از 50 درصد از کل منابع بودجه ای شهرداری از محل درآمد عوارض ساختمانی تامین می شود. در این ردیف درآمدی، بیش از 80 درصد از درآمد مربوط به عوارض فروش تراکم است و انتظار می رود با حذف یارانه های حامل های انرژی و تغییر در قیمت مصالح ساختمانی، بازار مسکن تحت تاثیر قرار گرفته و این بخش از درآمد شهرداری نیز تحت تاثیر قرار گیرد. در این مقاله اثرات هدفمند کردن یارانه ها بر درآمد و هزینه شهرداری اصفهان به دو صورت قبل از هدفمند کردن بر اساس پیش بینی و برآورده ها و پس از اجرای هدفمند کردن بر اساس داده های واقعی اندازه گیری شده است. همچنین در این مقاله سعی شده است دیدگاه مدیران و کارشناسان ارشد شهرداری اصفهان با توجه به نمونه غیر تصادفی در خصوص اثرات هدفمند کردن یارانه ها سنجش شود. نتایج روش ها نشان می دهد هدفمند کردن یارانه ها هم بصورت مستقیم و هم بصورت غیر مستقیم بر درآمد و هزینه شهرداری اصفهان اثر داشته است، اگر چه در برخی از قسمت ها نتایج واقعی دارای تفاوت معنی داری با پیش بینی ها و برآوردهای انجام شده قبل از اجرای قانون دارد ؛ اما بصورت کلی نتایج واقعی با برآوردهای اثرات همگرا و همنوا هستند. نتایج نشان می دهد که هزینه های شهرداری بصورت مستقیم و غیر مستقیم بلافاصله تحت تاثیر قرار گرفته است ولی درآمدهای شهرداری بصورت با وقفه متاثر گردیده اند؛ دیدگاه مدیران و کارشناسان در خصوص تاثیر هدفمند سازی یارانه ها همراستا با نتایج بدست آمده از اثرات واقعی می باشد. همچنین در این مقاله راهکارهای سیاستی برای شهرداری های کلان شهرها در خصوص هدفمند سازی یارانه ها و اثرات آن ارائه شده است.
If the municipality as an enterprise in which we operate in production، consumption and investment is directly or indirectly، positively or negatively affected by price increases and energy inputs are the municipal average، about 30 percent of their expenditure budget is allocated to urban transportation and construction. In contrast، more than 50 percent of total budgetary resources of the municipality's income side of the building are supplied. Vision of municipal managers and senior professionals with regard to non-random sample is measured on the effects of subsidies goal. Managers and experts on the impact of targeted subsidies in line with the results of the effect are real. In this paper، the policy guidelines for municipalities in the metropolitan cities subsidies and their effects are presented.