چکیده:
گردشگری آثار و پیامدهای مثبت بسیاری بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد و توانسته است توجه بخش عمومی و خصوصی را به خود جلب کند؛ اما ورود فناوری اطلاعات باعث ظهور حوزه جدیدی به نام گردشگری الکترونیک گردیده است که پذیرش آن در بخش های مختلف گردشگری به میزان قابل توجهی منوط به دیدگاه مدیران نسبت به آن بوده و دیدگاه راهبردی مدیران عالی در ایجاد آمادگی، پذیرش ، پیاده سازی و نهادینه کردن آن غیر قابل انکار است . لذا در این پژوهش برآنیم تا مولفه های راهبردی اثربخش بر نهادینه سازی گردشگری الکترونیک را از دیدگاه مدیران فعال در این حوزه ، با بکارگیری مدلی مفهومی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم . این پژوهش با استفاده از پرسشنامه بر روی نمونه ای به حجم ٣١٠ نفر برگرفته از جامعه آماری شامل مدیران عامل ، مدیران بازاریابی و مدیران فروش وبسایت های فعال در حوزه گردشگری شامل مدیران تورهای مسافرتی، مدیران هتل های دارای قابلیت رزرواسیون الکترونیکی، مدیران وب سایت های فروش الکترونیکی بلیط های مسافرتی در بخش های مختلف و سایر وبسایت های فعال در حوزه گردشگری الکترونیک انجام شده و پس از برازش مدل پژوهش با استفاده از نرم افزار لیزرل ، بررسی فرضیه های پژوهش در دستور کار قرار گرفت و در نهایت از میان فرضیه های هفت گانه تحقیق چهار فرضیه مورد پذیرش قرار گرفت که مولفه های پشتیبانی سازمانی و بهره وری مدیریتی با تاثیرگذاری بر متغیر ارزش های استراتژیک ادراکی و عامل آمادگی الکترونیک درون سازمانی به صورت مستقیم بر پذیرش گردشگری الکترونیک موثر میباشند اما نهادینه سازی گردشگری الکترونیک به دلیل بیتوجهی به راهکارهای پیاده سازی آن در این بخش به تکامل نرسیده است .
Tourism has many positive effects on the economic، social and cultural status of societies and has been able to attract the attention of public and private sectors. But with the advent of information technology، a new form of tourism - e-tourism -is witnessed، which its adoption in tourism sectors، depends heavilyontheadministrators’ perspectives and strategicvision of senior managersin its preparation، adoption، implementation and institutionalization. Therefore making use of a hypothetical model، we intend to examine the effective strategic components in institutionalization of electronic tourism، from the viewpoint of managers of this industry. The questionnaire-survey was done on a sample size of 310 from a statistical populationofoperatingmanagers، marketing managersand sales managers of tourism websites. After، theresearchmodelwasfitted by LISREL software and the hypotheseswereexamined. Finally، out of seven researchhypo theses، four were accepted. Conclusion is that organizational support and managerial productivity directly influence e-tourism adoption through influencing perception of strategic value، and Perceived Organizational Electronic Readiness components; however، lack of due attention to the implementation strategies، has hindered E-tourism to be institutionalized properly.
خلاصه ماشینی:
"این پژوهش با استفاده از پرسشنامه بر روی نمونه ای به حجم ٣١٠ نفر برگرفته از جامعه آماری شامل مدیران عامل ، مدیران بازاریابی و مدیران فروش وبسایت های فعال در حوزه گردشگری شامل مدیران تورهای مسافرتی، مدیران هتل های دارای قابلیت رزرواسیون الکترونیکی، مدیران وب سایت های فروش الکترونیکی بلیط های مسافرتی در بخش های مختلف و سایر وبسایت های فعال در حوزه گردشگری الکترونیک انجام شده و پس از برازش مدل پژوهش با استفاده از نرم افزار لیزرل ، بررسی فرضیه های پژوهش در دستور کار قرار گرفت و در نهایت از میان فرضیه های هفت گانه تحقیق چهار فرضیه مورد پذیرش قرار گرفت که مؤلفه های پشتیبانی سازمانی و بهره وری مدیریتی با تأثیرگذاری بر متغیر ارزش های استراتژیک ادراکی و عامل آمادگی الکترونیک درون سازمانی به صورت مستقیم بر پذیرش گردشگری الکترونیک مؤثر میباشند اما نهادینه سازی گردشگری الکترونیک به دلیل بیتوجهی به راهکارهای پیاده سازی آن در این بخش به تکامل نرسیده است .
(Licker, 2005 1- Perceived Organizational Electronic Readiness 2- Perceived Environmental Electronic Readiness پذیرش الکترونیک و نهادینه سازی آن بیتردید از اساسیترین تغییرات جوامع امروزی ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات است که هر چند عامل ایجاد مزایای مختلفی بوده اما وجود مؤلفه های بالقوه متعدد به منظور توسعه و استقرار این فناوری در جهت برخورداری از این مزایا کافی نمیباشد (الهی و همکاران ، ١٣٨٩) بلکه این فناوری باید با روش های مناسب و به واسطه همه ذی نفعان به صورت کارا و اثربخش به کار گرفته شود چراکه در صورت پذیرفته نشدن و به کارگیری فناوری جدید، سرمایه گذاری در حوزه موردنظر بینتیجه خواهدماند (٢٠٠٤ ,Boufeas et al ;٢٠٠٩ ,Al-Qahtani &Hamner )."