چکیده:
هدف از انجام این تحقیق تبیین رابطه کیفیت زندگی کاری و فرسودگی شغلی در بین دبیران مقاطع راهنمایی و متوسطه شهرستان مشگین شهر است. جامعه آماری تحقیق به تعداد 1378 نفر می باشد. با استفاده از جدول مورگان- کرجسی حجم نمونه 302 نفری برآورد و به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها شامل دو پرسشنامه کیفیت زندگی کاری با ضریب اعتبار(92/0) و فرسودگی شغلی با ضریب اعتبار (86/0) می باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که بین کیفیت زندگی کاری معلمان با میزان فرسودگی شغلی آنان رابطه معنی داری وجود دارد. با توجه به ضریب همبستگی منفی (24/0-) این ارتباط، ارتباطی غیرمستقیم و معکوس است. از بین مولفه های کیفیت زندگی کاری مولفه های زمینه های پرورش و فرصت های مستمر، طراحی شغل و فضای کاری در سطح آلفای 01/0 ارتباطی غیرمستقیم و معنی دار با فرسودگی شغلی دارند. همچنین مولفه طراحی شغل به تنهایی 15درصد از تغییرات فرسودگی شغلی را پیش بینی کرد.
خلاصه ماشینی:
"والتون در کاملترین نظریه 8 شاخص برای کیفیت زندگی کاری تعریف کرده است: 1-جبران خدمت عادلانه و مناسب( پرداخت عادلانه نسبت به داخل و خارج سازمان، عدالت در جبران خدمات، تخصیص سود بهرهوری، تناسب بین دستمزدها) 2-شرایط کاری (ساعات کار معقول و منطقی، محیط سالم و ایمن، عدم وجود خطر) 3-استفاده و توسعه ظرفیتها (استقلال کاری، خود کنترلی، کیفیتهای متعدد، اطلاعات بر روی کل فرایند) 4-امکان رشد و امنیت (رشد حرفهای، رشد فردی، چشماندازی برای رشد دستمزد، امنیت شغلی) 5-یکپارچگی اجتماعی در سازمان (فقدان تبعییض و تعصب، برابری، تحرک و جابجایی، رابطه داشتن، حس تعلق اجتماعی) 6-وجود دموکراسی (حقوق و حفاظت از کارگر، وجود حریم خصوصی، وجود قوانین مشخص، آزادی بیان، رفتار منصفانه ) 7-کار و کل فضای زندگی (توازن و تعادل در کار، ثبات برنامهها، تغییرات جغرافیایی کم، وجود زمان اوقات فراغت برای خانواده، ) 8-ارتباط اجتماعی زندگی شغلی (تصویر فرد از شغل خود، مسئولیت اجتماعی و شیوههای شغلی)(کامپوس و سوزا 2 ، 2006).
پس با توجه به نقش تأثیرگذار معلمان در جامعه و با در نظرگرفتن ارتباط - Jose Manuel Otero López - Brouwers - Kian- Sam. Hong نظری دو مقوله کیفیت زندگی کاری و فرسودگی شغلی، این پژوهش به دنبال بررسی فرضیههای زیر است: 1- بین کیفیت زندگی کاری و فرسودگی شغلی معلمان رابطه وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری بر اساس نتایج آزمون همبستگی پیرسون و با توجه به مقدار ضریب همبستگی (24/0-) و سطح معنیداری(00/0) بین کیفیت زندگی کاری معلمان با میزان فرسودگی شغلی آنان رابطه معنیداری وجود دارد، این ارتباط، ارتباطی غیرمستقیم و معکوس است."