چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نوع ایدئولوژی برنامه درسی اعضای هیئت علمی دانشکده های علوم تربیتی دانشگاه های دولتی سطح شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بوده و جامعه و نمونه آماری پژوهش برابر بوده به طوری که شامل کلیه اعضای هیئت علمی علوم تربیتی مستقر در دانشکده های علوم تربیتی سطح شهر تهران در سال تحصیلی 90-89 بوده است. از مجموع 95 نفر اعضای هیئت علمی حدودا 81 نفر شامل 30 درصد زن و 70 درصد مرد حاضر به همکاری با پژوهشگر شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه استاندارد ایدئولوژی برنامه درسی شیرو (2008) بوده که بر اساس شش مولفه؛ هدف، تدریس، یادگیری، دانش، فراگیر و ارزشیابی به تعیین چهار نوع ایدئولوژی برنامه درسی (دانش پژوهان علمی، یادگیرنده محور، بازسازی اجتماعی و کارآیی اجتماعی) پرداخته است. به منظور تحلیل داده ها از آمار توصیفی فراوانی و درصد و هم چنین رسم نمودار ایدئولوژی برنامه درسی استفاده گردید. یافته های پژوهش حاکی از آن بود که از مجموع اعضای هیئت علمی؛ 5 درصد به ایدئولوژی دانش پژوهان علمی، 11درصد به ایدئولوژی کارآیی اجتماعی، 69 درصد به ایدئولوژی یادگیرنده محور ، 11 درصد به ایدئولوژی بازسازی اجتماعی و هم چنین 4 درصد نیز به صورت ترکیبی به ایدئولوژی های یادگیرنده محور و کارآیی اجتماعی گرایش نشان داده بودند. با توجه به یافته های بدست آمده می توان گفت که ایدئولوژی غالب برنامه درسی اکثر اعضای هیئت علمی، ایدئولوژی یادگیرنده محور بوده است.
This study was administered to investigate the curriculum development ideological type among the educational sciences faculty members in Tehran state universities in 2010-2011. The research method was descriptive survey. The statistical population was as people out of which 81 people was ready to participate in the research. The data were collected through Schiro standard questionnaire including six components (purpose، teaching، learning، knowledge، learner and evaluation)، which dealt which four types of curriculum ideology namely، academic researchers، learner-centered، social-reconstruction and social efficiency. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. The results showed that 5% of academic researcher، 11% of social efficiency. 64% learner-centered، 11% social reconstruction and 4% compound of learner-centered and social efficiency have tendency toward the curriculum development ideology. It can be concluded that most of the academic members have learners centered ideology.
خلاصه ماشینی:
"بررسی نوع ایدئولوژی برنامه درسی اعضای هیئت علمی دانشکدههای علومتربیتی دانشگاههای دولتی سطح شهر تهران مهدی ملکی 1 دکتر محسن فرمهینی فراهانی 2 چکیده واژگان کلیدی: 1- کارشناسارشد برنامهریزی درسی دانشگاه شاهد، دانشکده علوم انسانی، تهران، ایران.
به همین دلیل بررسی نوع ایدئولوژی اعضای هیئت علمی علاوه بر آشنایی بیشتر آنان با فلسفههای برنامه درسی خود و اهداف مسلط برآن، متخصصان برنامه درسی و اعضای هیئت علمی دانشکدههای علومتربیتی را با یکسری وظایف از جمله؛ رشد همه جانبه فراگیران متناسب با ویژگیهای عقلانی، اجتماعی، عاطفی و فیزیکی آنها (متناسب با ایدئولوژی یادگیرنده محور 10 )، کمک به افراد برای فراگیری دانش ارزشمند حاکم بر جامعه (متناسب با ایدئولوژی دانش پژوهان علمی 11 )، رفع نیازهای جامعه از طریق آموزش - Cotti - Cheung & Hon Ng - Hon Ng & Cheung - Cheung & Wong - Jenkins - Cochran - Ideologies - Viewpoints - Visions - Learner centered ideology - Scholar academic ideology مهارتها به فراگیران (متناسب با ایدئولوژی کارآیی اجتماعی 1 ) و همچنین بازسازی فرهنگ نامطلوب و اصلاح شرایط آن در جامعه (متناسب با ایدئولوژی بازسازی اجتماعی 2 )، آشنا خواهد نمود.
جدول-2 نتایج امتیازهای ایدئولوژیهای برنامه درسی بر طبق نمودار ایدئولوژیها به تفکیک دانشگاه دانشگاه ایدئولوژی علامه طباطبایی تهران تربیت معلم تهران الزهراء بهشتی تربیت دبیر شهیدرجایی تربیت مدرس شاهد ایدئولوژی کلی دانش پژوهان علمی 22 22 21 20 22 21 22 21 21 کارآیی اجتماعی 17 15 17 14 15 18 16 16 17 یادگیرنده محور 8 10 9 7 9 9 9 11 9 بازسازی اجتماعی 13 13 13 19 14 12 13 12 13 طبق جدول-2 پس از بررسی نمودارهای ایدئولوژی هر یک از دانشگاهها، امتیازات مربوط به هر ایدئولوژی را با توجه به نمودار کلی مربوط به آن دانشگاه، با هم جمع نموده و در کنار یکدیگر قرار دادهایم."