چکیده:
امروزه توانمندسازی به عنوان یکی از ابزارهای مفید ارتقاء کیفی کارکنان و افزایش اثربخشی سازمانی تلقی می گردد. به منظور کسب موفقیت در محیط در حال تغییر کسب و کار امروزی، سازمانها به دانش، نظرات و خلاقیت کارکنان نیازمندند. در این مقاله نیز پس از تعریف توانمندسازی و اهداف آن به بررسی دیدگاههای کارکنان درباره افزایش توانمندیهای شغلی کارکنان از طریق آموزش های ضمن خدمت می پردازد. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. نمونه آماری این پژوهش تعداد 103 نفر از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران هستند که به شیوه نمونه گیری طبقه ای انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه به شیوه بسته پاسخ با طیف لیکرت بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون «t» تک متغیره و تحلیل واریانس استفاده شده است. نتایج نشان داد که آموزش های ضمن خدمت در بهبود عملکرد، تقویت مهارت های شغلی، رضایت شغلی و آمادگی لازم برای انجام وظایف در کارکنان موثر بوده است. همچنین یافته ها حاکی از آن است که بین میانگین اثربخشی به دست آمده در دو گروه مردان و زنان تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین میانگین های به دست آمده در سه گروه با سوابق خدمتی 5 تا 10 سال، 10 تا 15 سال و بالای 15 سال تفاوت مشاهده می گردد.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره 3- تحلیل دادههای مربوط به فرضیه سوم میانگین بدست آمده میانگین مقیاس مقدار t بدست آمده درجه آزادی سطح احتمال مقدار t بحرانی 40/18 15 07/13 101 05/0 96/1 نمودار 3- نمایش میانگین مشاهده شده در مقایسه با میانگین مقیاس نتایج آزمون نشان میدهند بین میانگین بدست آمده و میانگین مقیاس تفاوت مشاهده میگردد، این تفاوت را آزمون t تک نمونه معنادار نشان داده است چرا که t بدست آمده برابر با 07/13 از مقدار t بحرانی با درجه آزادی 101 در سطح 05/0 برابر 96/1 بزرگتر میباشد لذا با 95 درصد اطمینان میتوانیم قضاوت نمائیم که آموزش ضمن خدمت در میزان ایجاد آمادگی لازم جهت انجام وظایف همرا با مشارکت در کارکنان مؤثر بوده است.
جدول شماره 4 - تحلیل دادههای مربوط به فرضیه چهارم میانگین بدست آمده میانگین مقیاس مقدار t بدست آمده درجه آزادی سطح احتمال مقدار t بحرانی 99/17 15 64/9 101 05/0 96/1 نمودار شماره 4 - نمایش میانگین مشاهده شده در مقایسه با میانگین مقیاس با توجه به جدول و نمودار (4) ملاحظه میشود، بین میانگین بدست آمده و میانگین مقیاس تفاوت مشاهده میگردد، این تفاوت را آزمون t تک نمونه معنادار نشان داده است چرا که t بدست آمده برابر با 64/9 از مقدار t بحرانی با درجه آزادی 101 در سطح 05/0 برابر 96/1 بزرگتر میباشد بنابراین تفاوت از لحاظ آماری معنادار است به عبارت دیگر دورههای آموزش ضمن خدمت در میزان ایجاد رضایت شغلی کارکنان تأثیر دارد."