چکیده:
هدف این مقاله بررسی میزان بکارگیری فرایند مدیریت دانش و پنج مرحله اصلی آن یعنی کسب دانش ، ثبت دانش ، انتقال دانش ، خلق دانش و کاربرد دانش در سازمان با استفاده از تئوری مجموعه های فازی می باشد. جامعه آماری این تحقیق را ٧٥ نفر از پرسنل یک سازمان خدماتی تشکیل می دهد. به دلیل محدود بودن جامعه آماری ، هیچ گونه نمونه گیری انجام نشده و کل جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفته است . به منظور گردآوری داده ها از اعضای جامعه آماری نیز از پرسشنامه استفاده شده است که روایی و پایایی آن مورد سنجش و تایید قرار گرفته است . نتایج بررسی نشان می دهد که در سازمان مورد بررسی میزان بکارگیری پنج مرحله اصلی (ابعاد فرایند) مدیریت دانش در حد متوسطی می باشد. همچنین بین وضع موجود و مطلوب پنج مرحله اصلی مدیریت دانش در سازمان مورد بررسی فاصله قابل توجهی وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"برای نشان دادن تأثیر این فن در بهبود کارایی فرآیند تولید، شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران به عنوان مطالعه موردی انتخاب شده و نحوهی استفاده صحیح از سیستم پایش وضعیت از طریق تحلیل ارتعاشات مورد بررسی قرار گرفته است.
در صورتی که تا زمان اجرای هر مرحله از تغییرات زمانبندی شده دستگاهی بر اساس نتایج پایش وضعیت رفتار غیر عادی از خود نشان ندهد، آن دستگاه مورد بازدید قرار نمیگیرد و به این ترتیب میتوان حجم قابل توجهی از فعالیتهای نگهداری پیشگیرانه را کاهش داد (سبزی و تیموری ، 1386، 193).
رابطه(2) رابطه(3) جدول(3): میانگین فازی و نمره محاسبه شده برای هر یک از ابعاد مدیریت دانش میانگین پس از فازی زدایی میانگین فازی متغیر 550/0 (823/0 584/0 245/0) کسب دانش 590/0 (931/0 594/0 247/0) ثبت دانش 507/0 (882/0 448/0 189/0) انتقال دانش 464/0 (810/0 406/0 177/0) خلق دانش 540/0 (871/0 549/0 201/0) کاربرد دانش با توجه به دادههای بدست آمده از پرسشنامه و تبدیل اعداد فازی به اعداد قطعی با استفاده از رابطه(3)، اکنون میتوان وضعیت سازمان را از نظر میزان بکارگیری فرایند مدیریت دانش مشخص نمود.
رابطه(2) رابطه(3) جدول(3): میانگین فازی و نمره محاسبه شده برای هر یک از ابعاد مدیریت دانش میانگین پس از فازی زدایی میانگین فازی متغیر 550/0 (823/0 584/0 245/0) کسب دانش 590/0 (931/0 594/0 247/0) ثبت دانش 507/0 (882/0 448/0 189/0) انتقال دانش 464/0 (810/0 406/0 177/0) خلق دانش 540/0 (871/0 549/0 201/0) کاربرد دانش با توجه به دادههای بدست آمده از پرسشنامه و تبدیل اعداد فازی به اعداد قطعی با استفاده از رابطه(3)، اکنون میتوان وضعیت سازمان را از نظر میزان بکارگیری فرایند مدیریت دانش مشخص نمود."