چکیده:
این مقاله به بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی میان کارکنان شرکت فرد آذربایجان ارومیه می پردازد. رفتار شهروندی سازمانی شامل هفت طبقه کلی: جوانمردی، رفتارهای کمکی (ایثار، صلح، امید و روحیه دادن، احترام)، شرافت شهروندی، وجدان،اطاعت، وفاداری و خودرشدی میباشد. تعهد سازمانی نیز شامل سه بعد عاطفی، هنجاری و مداوم می باشد. این تحقیق از لحاظ هدف از نوع تحقیق کاربردی بوده اما به لحاظ روش انجام کار از نوع تحقیق همبستگی است. اطلاعات و دادههای مورد نیاز تحقیق از طریق پرسشنامههای توزیع شده رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی بدست آمده است، در تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. عملیات آماری آن با استفاده از نرم افزار آماری SPSS19 انجام شده است. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که بین رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"C. B) Clement & Vanderberghe چندین دلیل جهت توجیه این که چرا رفتار شهروندی سازمانی اثربخشی سازمانی را تحت تاثیر قرار میدهد وجود دارد از جمله، افزایش بهره وری مدیریتی، کاهش نیاز به گسترش منابع کمیاب، ایجاد محیطی که روحیه کارکنان را افزایش میدهد(جمالی و همکاران،1388،106-87).
برخی از زمینههایی که OCB به موفقیت سازمانی کمک میکند را میتوان با توجه به مطالعات در قالب موارد زیر خلاصه نمود: افزایش بهره وری مدیریت و کارکنان آزاد نمودن منابع سازمانی که میتوانند برای مقاصد مولدتری مورد استفاده قرار گیرند کاهش نیاز به اختصاص منابع کمیاب به وظائفی که صرفا جنبه نگه دارندگی دارند کمک به فعالیتهای هماهنگ کنندگی هم در درون و هم در بین گروههای کاری تقویت تواناییهای سازمانها برای جذب و نگه دارندگی کارکنان کارآمد افزایش ثبات عملکرد سازمانها توانمندسازی سازمانها برای انطباق مؤثر با تغییرات محیطی نسبت به منافع سازمان، رفتار OCB باعث داشتن یک گروه از کارکنان میشود که به سازمان متعهد هستند.
به طور کلی هدف از انجام تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی در بین کارکنان شرکت فرد آذربایان ارومیه است و نیز رابطه بین ابعاد این دو متغیر مورد بررسی قرار می گیرد.
با توجه به نتایج بدست آمده ، پیشنهادهای زیر به منظور بهبود رفتار شهروندی سازمانی و در نتیجه افزایش تعهد سازمانی کارکنان شرکت فرد آذربایجان ارومیه ارایه می گردد: برای افزایش رفتارهای شهروندی سازمانی و جلوگیری از رفتارهای ضد شهروندی توصیه می شود به هویت سازمانی، عدالت سازمانی، اعتماد، تعهد سازمانی، جنسیت و سبک رهبری توجه شود، چرا که این عوامل با این رفتارها رابطه معنی داری در شرکت های موفق نشان داده اند."