چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین زیر سیستم مدیریت دانش در سازمان یادگیرنده و هوش سازمانی و مؤلفه های آن در پتروشیمی تبریزاست .روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی همبستگی بوده و نمونه های تحقیق شامل 172 نفر از کارکنان سطوح شغلی کارشناس و کارشناس ارشد پتروشیمی تبریز و به صورت تصادفی انتخاب شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه مدیریت دانش مارکوارت با ضریب آلفای کرونباخ 901/0 و پرسشنامه هوش سازمانی آلبرخت با ضریب آلفای کرونباخ 968/0 و پرسشنامه ویژگی های جمعیت شناختی بوده است. نتایج پژوهش نشان داد که بر اساس ضریب همبستگی پیرسون علاوه بر وجود رابطه مثبت و معنادار بین زیرسیستم مدیریت دانش و هوش سازمانی (ضریب همبستگی 782/0و 01/0 p <، بین زیرسیستم مدیریت دانش و تمامی مؤلفه های هوش سازمانی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد) ضرایب همبستگی از 484/0 برای چشم انداز استراتژیک تا 727/0ب رای سرنوشت مشترک در سطح 01/0 p < معنادار بوده است در نهایت، نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که از بین مؤلفه های هوش سازمانی، سرنوشت مشترک، کاربرد دانش و اتحاد و توافق قادر به پیش بینی معنادار زیرسیستم مدیریت دانش در سازمان یادگیرنده هستند.
خلاصه ماشینی:
"در سال 1389، مهدی ساعدی در پژوهش خود مبنی بر ارائه مدل فرایندی برای پیاده سازی مدیریت دانش مبتنی بر یادگیری سازمانی در شرکت ایران خودرو با استفاده از نظریه برخاسته از داده ها نشان داد که توسعه مدیریت دانش از طریق یک فرآیند یادگیری انجام گرفته و منابع سازمانی در این فرآیند، ارتقاء یافته و به قابلیت ها و شایستگی های محوری سازمان تبدیل می شوند.
بحث و نتیجه گیری : براساس جدول 1، بین زیر سیستم مدیریت دانش در سازمان یادگیرنده و هوش سازمانی در جامعه آماری مورد مطالعه رابطه وجود داردکه با اندکی تساهل می توان آن را به کل سازمان مورد مطالعه ( پتروشیمی تبریز) تعمیم داد، چرا که کارشناسان و کارشناسان ارشد هر سازمانی رابط بین رده های عملیاتی و رده های عالی سازمان بوده و از این جهت می توانند بیان کننده ی دیدگاه های سایر کارکنان رده های عملیاتی و عالی نیز باشند و همانطور که ملاحظه می گردد میزان این رابطه نسبتا قوی می باشد.
یافته های جداول 2 و 3 و 4 نیز نشان می دهدکه از بین هفت مولفه هوش سازمانی، صرفا سه مولفه سرنوشت مشترک، کاربرد دانش و اتحاد و توافق دارای توان پیش بینی معنادار برای مدیریت دانش در سازمان یادگیرنده هستند، در واقع این بخش از یافته ها، مولفه هایی را که از طریق آن می توان مدیریت دانش را تعالی و بهبود بخشیده، معرفی می کنند؛ و در نهایت بهبود و تعالی زیر سیستم مدیریت دانش در راستای داشتن یک سازمان یادگیرنده براساس آنچه در بخش بیان مساله بیان گردید موجب تحصیل و حفظ قدرت رقابتی سازمان و در نهایت حضور موفقیت آمیزتر سازمان در جامعه و بقای پایدار سازمان می گردد ."