چکیده:
دولت ها همواره برای نیل به اهداف والای توسعه ای خود از برنامه های توسعه و استراتژی های تدوین سیاست ها استفاده می کنند. در ایران نیز به تبع دیگر کشورهای برنامه های متعددی ارائه شده است که اخیرا نیز سند چشم اندار کشور تدوین شده است. در این سند دانشگاه ها به عنوان کانون توسعه ی علمی و فناوری از جایگاه و وظایف ویژه ای برخوردار هستند. در شرایط حساس کنونی تنها در شرایطی که دانشگاه ها از عملکرد مناسب برخوردار باشند، می توانند رسالت خود را در راستای تحقق اهداف سندچشم انداز به درستی انجام دهند. در این مطالعه با تاکید بر دانشگاه های غیردولتی و با ارائه یک رویکرد جدید سیاست های ارتقاء اثربخشی دانشگاه های غیردولتی براساس استفاده بهینه از منابع شان تدوین و ارائه گردیده است. منابع دانشگاه ها در این مطالعه در سه حیطه ی انسانی، ارتباطی و ساختاری قرار گرفته اند و بر این اساس پرسشنامه ی مشتمل بر 37 پرسش طراحی شده است که تعداد 83 پرسشنامه که توسط کارمندان و اعضای هیات علمی دانشگاه های غیردولتی کشور عودت داده شدند. در این مطالعه ارتباط متغیرهای تحقیق با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری[1]، مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه تا حد زیادی دیگر نارسائی های دانشگاه های غیردولتی را نیز روشن نموده است که به منظور رفع این مشکلات، پیشنهادهایی برای انجام تحقیقاتی در آینده ارائه گردیده است.
[1]-Structural Equation Modeling
خلاصه ماشینی:
"-World Bank -Tilak and Varghese -Zhang -Stinson -Funding higher education in England -Ohio board of regents -Tommasa et al, 2006 هدف این مطالعه تدوین سیاستهای تخصیص منابع به فعالیتهایی است که پس از ارتقاء عملکرد موجب افزایش اثربخشی و تحقق سند چشماندار بر اساس همسویی با نقشهی جامع علمی کشور میباشد.
جدول(1)- سرمایهها و شاخصهای محاسبهی آن سرمایهی انسانی آموزش اساتید و کارکنان H1 حمایت از ارتقاء سطح دانش H2 برنامه استخدام جامع H3 حمایت از ایدههای جدید H4 فعالیتهای گروهی H5 آموختن از یکدیگر H6 محاسبه مستمر عملکرد پرسنل H7 حمایت از فعالیتهای پژوهشی H8 رضایت پرسنل H9 سرمایهی ارتباطی زیرساختهای فیزیکی R1 دسترسی به IT در امور جاری R2 ارتباط با پایگاههای علمی معتبر جهان R3 ارتباط با بازار R4 ارتباط با صنعت R5 ارتباطات علمی با خارج R6 سرمایهی ساختاری ارتباطات علمی S1 خدمات رفاهی S2 زیرساختهای فناوری S3 سیستمهای دستیابی راحت به اطلاعات S4 سیستم تسریع در فعالیتها S5 اجرای ایدههای جدید S6 استفاده از فناوریهای جدید در آموزش S7 استفاده از فناوریهای جدید در پژوهش S8 -Leitner با انجام این مطالعه سعی می شود مفاهیمی متناسب با سرمایههای دانشگاه، اجزای آن و همچنین عملکرد ارائه گردد و پس از تهیة شاخصهایی برای اندازهگیری متغیرهای اصلی تحقیق، با استفاده از تحلیلهای چند متغیری، مدل مناسبی برآورد شود که در این راستا با استفاده از تحلیل مدل، راهکارهای لازم به منظور افزایش اثربخشی سرمایههای موجود دانشگاههای غیردولتی بر عملکرد ارائه گردد."