چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین اهداف پیشرفت و عملکرد تحصیلی با توجه به نقش واسطهای سبکهای تفکر نوع اول، در میان دانشآموزان تیز هوش و عادی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه مورد مطالعه دانشآموزان تیز هوش و عادی سال سوم دبیرستان، ناحیه 1 شهر اورمیه بود. بدین منظور 200 دانشآموز از مدارس عادی، و 150 دانشآموز از مدارس تیزهوشان به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند؛ و به پرسشنامه اهداف پیشرفت میگلی و همکاران (2000) و پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ و واگنر (1992) پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان داد که سبک تفکر نوع اول نقش میانجی را در رابطه بین اهداف پیشرفت و عملکرد تحصیلی دارد (p=0.001). نتایج مقایسه گروهی نشان داد که اثر اهداف تبحری بر سبک تفکر نوع اول در تیزهوشان بیشتر از عادی (p=0.001) و اثر اهداف عملکرد- اجتناب در عادی بیشتر از تیزهوشان بود (p=0.05)، درحالی که اثر اهداف عملکرد- رویکرد بر سبک تفکر نوع اول در هر دو گروه تفاوت معناداری با هم نداشت. شاخصهای برازش مدل (90/0CFI=، 08/0RMSEA=، 98/0=GFI تیزهوشان و90/0= GFIعادی) نشان داد که مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
"پژوهش حاضر نیز به نتایج همسویی با تحقیقات قبل دست یافت و نشان داد که برگزاری جلسات مشاوره شغلی بر اساس رویکرد تصادفی و پرورش مهارتهای ذکر شده در این رویکرد، قابلیت های کارآفرینی دانشجویان را افزایش داده است.
اهمیت کاربردی پژوهش حاضر زمانی ملموس میشود که به آموزش پذیربودن سبکهای تفکر (استرنبرگ، 1997، و زانگ، 2006) و اهداف پیشرفت (میدگلی و همکارن، 2001) توجه کنیم، در صورتی که پژوهشهایی مانند پژوهش حاضر نشان دهند که دانشآموزان مدارس تیز هوش چه نوع هدفی را انتخاب میکنند و یا چه نوع سبک تفکری را ترجیح میدهند، و بافت این مدارس چگونه است، میتوان جهت برنامهریزی برای عملکرد بهتر دانشآموزان مدارس عادی هم تصمیماتی را اتخاذ نمود.
مدل آزمون شده پژوهش حاضربا توجه به شکل 3 سبک تفکر نوع اول در دانشآموزان تیزهوش 42 درصد از تغییرات عملکرد تحصیلی و در بین دانشآموزان عادی 44 درصد از تغییرات این متغیر را تبیین میکند.
شاخصهای برازش مقایسهای دو گروه عادی و تیزهوش شاخص عادی تیزهوش میزان کاهش مجذور خی 121 26/19 درصد کاهش مجذور خی 27/86 73/13 SRMR 08/0 03/0 GFI 90/0 98/0 بحث و نتیجهگیری هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه اهداف پیشرفت با عملکرد تحصیلی دانشآموزان مدارس تیزهوش و عادی بهواسطه سبک تفکر نوع اول با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری بود.
نتایج آزمون فرض یک، نشان داد که اهداف تبحری به واسطه سبک تفکر نوع اول در بین دانشآموزان تیزهوش اثر غیرمستقیم بر عملکرد تحصیلی دارد، در حالی که دانشآموزان عادی از این فرض حمایت نکردند."