چکیده:
در سالهای اخیر، پژوهشها و مباحث مربوط به دانش واژگان یک بار دیگر به شکل جدی مطرح شدهاند. دلیل این امر، رویکردهای جدید در سنجش زبان، تغییرات و پیشرفتهای مربوط به الگوها و مدلهای توانش زبان و در نهایت، آگاهی از جنبهها و نقشهای دانش واژگان در عصر جدید است. هر چند رویکردهای جدید در سنجش زبان، بهطور کلی، و سنجش واژگان، بهطور خاص، بر سنجش در بافت، سنجش ارتباطی و کاربردی تاکید دارند، نباید از اهمیت بحث «سنجش کلاسی واژگان» که مد نظر بزرگانی چون اشمیت (۱۹۹۴) است کاسته شود. از آنجا که هدف و منظور بیشتر معلمها ارزیابی میزان یادگیری دانشآموزان از لغات مربوط به یک یا چند درس است، روشهای سنجش آنها میتواند هماهنگ و همسو با هدف مذکور باشد. در این میان، صاحبنظران و متخصصان سنجش تاکید دارند که در سنجشهای کلاسی، معلمها یا تهیهکنندگان آزمونها نباید به یک یا چند روش «نهادینه شده» (بکمن، ۱۹۹۰) اکتفا کنند؛ چرا که برای سنجش یک مهارت یا عنصر زبانی چیزی به نام «یک روش برتر» وجود ندارد (الدرسن، ۲۰۰۰). به همین منظور، این مقاله بر آن است تا معلمهای زبان انگلیسی را با روشهای مختلفی که مناسب سنجش واژگان در کلاسهای دبیرستانی است، آشنا سازد. استفاده از روشهای مختلف سنجش نه تنها بر اعتبار تصمیمگیریها میافزاید بلکه تفاوتهای فردی دانشآموزان را بیشتر مورد توجه قرار میدهد و بر غنای رفتار سنجش معلمها میافزاید.
خلاصه ماشینی:
"Conclusion The present paper intended to encourage the use of multiple vocabulary assessment techniques in English classes.
For example, the teacher requires test takers to use the correct form of a set of words in the blank spaces(taken from English Book 3) to complete a paragraph.
why other reasons such With such a rationale, this paper aims at making classroom teachers familiar with different vocabulary assessment techniques.
Second, research studies in language assessment in general suggest that there is no one ‘best method’ in assessing language skills (Alderson, 2000); therefore, it makes sense to employ a variety of testing techniques (Brindley, 2001) to decrease, if not eliminate, measurement bias.
For example, a teacher might ask his/her students to match the following verbs (taken from English Book 1) with their corresponding pictures.
In other words, it is as legitimate to develop tests in which words are taken as independent semantic units as measuring the same set of words in the context of language use and functional tasks.
Classroom teachers, for example, turn to conventional vocabulary tests to assess L2 learners’ progress in vocabulary learning or to diagnose areas of weakness (Thornbury, 2002).
Conventional testing techniques are also legitimate if teachers intend to test students’ achievement of a particular set of words covered in a unit, semester or course (Schmitt, 1994).
Second language acquisition researchers also use these tests to investigate how learners develop their knowledge of L2 words."