چکیده:
این پژوهش با هدف آشنایی با مهارت های زندگی و تاثیر آن بر نشاط اجتماعی دانشجویان مراکز تربیت معلم شهر بیرجند انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان مراکز تربیت معلم امام سجاد (ع) و شهید باهنر شهر بیرجند در سال90-89 (438نفر) بودند که دو گروه 39 نفره، به روش تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه استاندارد شادکامی آکسفورد و مقیاس محقق ساخته مهارت های زندگی به دست آمد. این آزمون در سال 1989 توسط مایکل آرگایل و بر اساس پرسشنامه ی افسردگی بک (1976 ،BDI) ساخته شده است. در تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته ها نشان داد که آشنایی با مهارت های زندگی بر افزایش شادکامی دانشجویان (001/0 >p) موثر است. نتایج آزمون Test –T نشان داد در گروه آزمایش که درکارگاه مهارت های زندگی شرکت داشته اند، بین نتایج قبل و بعد از برگزاری کارگاه تفاوت معنی داری وجود دارد. در نتیجه، می توان گفت که آشنایی با مهارت های زندگی در افزایش شادکامی دانشجویان موثر است.
خلاصه ماشینی:
مهارت های زندگی، مهارت هایی هستند که برای افزایش توانایی های روانی - اجتماعی افراد آموزش داده می شوند و فرد را قادر می سازند که به طور مؤثر با مقتضیات و کشمکش های زندگی روبرو شود.
10- توانایی مقابله با استرس، شامل شناخت استرس های مختلف زندگی و تأثیر آنها بر فرد است (همانجا) نشاط و شادکامی در مورد مقوله نشاط و شادکامی در دانشجویان و عوامل مؤثر بر آن، تحقیقات متنوعی در داخل و خارج از کشور صورت گرفته است، به ویژه آنکه وجه مقابل نشاط در انسان افسردگی می باشد.
نتایج بررسی مهارت های زندگی در دانش آموزان نشان می دهد ایجاد فرصت هایی برای کودکان و نوجوانان می تواند زمینه ساز نشاط در آنها باشد، مانند دیدن منظره ها، شنیدن صدای خوش، تحرکات ورزشی، بیان خاطره های خوش و فعالیت در گروه که پرداختن به این موارد، مستلزم برنامه ریزی بزرگسالان (والدین، مدیران و مربیان) می باشد (فتحعلی لواسانی، 1385: 21).
جدول (5) نتایج آزمون T برای فرض تحقیق {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج آزمون t جدول (5) جهت بررسی فرضیه تحقیق (آیا آموزش مهارت های زندگی بر میزان شادکامی دانشجویان مؤثر است؟) نشان داد در گروه آزمایش که در کارگاه مهارت های زندگی شرکت داشته اند، بین نتایج گروه قبل و بعد از برگزاری کارگاه، (001/0 >p) تفاوت معنی دار می باشد.
بحث و نتیجه گیری یافته ها نشان داد آشنایی با مهارت های زندگی در افزایش نشاط دانشجویان مؤثر است.
از این رو، نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آشنایی با مهارت های زندگی در افزایش نشاط اجتماعی دانشجویان مرکز تربیت معلم امام سجاد (ع) مؤثر بوده است.