چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رضایت شغلی مربیان و معاونین پرورشی استان گیلان درسال 86-1385 و هم چنین بررسی عوامل مرتبط با رضایت شغلی و ارائه راهکارهایی برای بالا بردن میزان رضایت شغلی و کاهش نارضایتی مربیان و معاونین پرورشی استان گیلان است.
باتوجه به اهداف و مقتضیات طرح در تدوین مبانی و چهارچوب نظری از روش اسنادی برای جمع آوری داده ها از روش پیمایشی استفاده شده است به نحوی که با استفاده از نمونه گیری تصادفی با طبقه بندی و کاربرد فرمول کوکران تعداد 78 نفر از بین مربیان و معاونین پرورشی استان گیلان به تصادف انتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته شده شامل 40 گویه با سئوال بسته پاسخ با طیف لیکرت تنظیم شده در حیطه سن، جنس، بیگانگی ازکار، حقوق و مزایا، کنترل کار، محیط کار، سابقه کار، عدالت توزیعی، مدرک تحصیلی مرتبط به صورت خود ایفا تکمیل گردید و داده ها به دو صورت توصیفی ( با استفاده از جدول توزیع فراوانی درصد فراوانی، فراوانی تجمعی) و استنباطی ( بااستفاده ازآزمون دوجمله ای، یومن ویتنی، همبستگی پیرسون) با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
عمده ترین یافته های پژوهشی این است که رضایت شغلی با متغیر های حقوق و مزایای دریافتی، بیگانگی نسبت به کار، عدالت توزیعی و محیط کار پرورشی رابطه معناداری دارد. در بین موارد ذکر شده بالاترین درجه رضایت شغلی مربوط به محیط کار امور پرورشی و پایین ترین درجه رضایت شغلی مربوط به بیگانگی ازکار می باشد، این درحالی است که نوع جنسیت و مدرک تحصیلی، کنترل برکار و سابقه خدمت در میزان رضایت شغلی اثر چندانی ندارد.
نتایج تحقیق نشان می دهد که مربیان و معاونین پرورشی از حقوق و مزایای دریافتی خود رضایت داشتند و خواستار اجرای عدالت توزیعی و فراهم بودن شرایط ابتکار و خلاقیت درکار و تامین انتظارات شغلی خود بودند. توجه به خواسته های مربیان و ارتقاء شرایط فیزیکی محیط کار از عوامل موثر بر رضایت شغلی آنان می تواند باشد.
Introduction: The purpose of this study is to investigate job satisfaction among the educational preceptors and assistants of Gilan Province and the social factors influencing it. Also, this study is going to analyze the related factors in job satisfaction and decrease dissatisfaction of the training educators and assistants of the province. Regarding the purposes and requirements of the project, a documentary method was used to compile the theoretical bases and frames, and a survey method was applied to collect the data. By using random stratified sampling method and kockran,s formula, 78 preceptors and assistants of Gilan.
Province were selected. A researcher made questionnaire including 40 Yes/No closed-answer questions with Likert spectrum was designed in the areas of age, gender, alienation from work, salary and benefits, control on the job, work condition, job experience, distributional justice, and educational degree. The questionnaires were completed self-performedly, and the data were analyzed using SPSS program in both descriptive way (using distributional abundance, abundance percentage, and abundance gathering diagram) and inferential way (using Yuman Vitney,s two-sentenced test, and Pearson's correlation).
Results: The major findings of the research show that there is a significant relationship between job satisfaction and salary and benefits, alienation from work, distributional justice, and educational work condition. In the mentioned cases, the highest rate of job satisfaction was related to educational work condition, and the lowest rate was related to alienation from work. It should be mentioned that gender, educational degree, control on the job, and work experience have little influence on the rate of job satisfaction.
Conclusion: Educational preceptors and assistants were satisfied with their salary and benefits, and they wanted the distributional justice to be executed and asked for a situation in which they can have creativity and innovation and their job expectations can be fulfilled. Of course, paying attention to their requirements and to the physical work condition can be influential on their job satisfaction.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره(10): نتایج حاصل از آزمون همبستگی اسپیرمن مربوط به فرضیه هفتم نتیجه آزمون معنی داری ضریب همبستگی فرضیه هفتم عدم رد فرضیه صفر 069/0 207/0 کنترل بر کار / رضایت شغلی مربیان و معاونین پرورشی با توجه به جدول فوق، ضریب همبستگی محاسبه شده برابر با 207/0 می باشد.
مرور بر اهم یافته های تحقیق نشان می دهد که میزان حقوق دریافتی مربیان و معاونین پرورشی استان با رضایت شغلی آنها ارتباط دارد یعنی حقوق و مزایای بالا باعث ایجاد انگیزه کاری و رضایت شغلی در بین این گروه می شود که مطالعات واکر و گست در سال 1952 آن را تأیید می کند.
اگر دانش آموزان، مدرسه، مدیران، همکاران و غیره در مورد اجرای برنامه های پرورشی با این گروه همکاری لازم را داشته باشند، مربیان و معاونین پرورشی هم نسبت به شغل خود رغبت لازم را مبذول خواهند داشت و این علاقه و رغبت نشانه رضایت شغلی است، اما سنگینی وظایف مربیان و معاونین پرورشی در مدارس و کم کاری مدیران و عدم همکاری دانش آموزان با این گروه از مشکلات عمده این گروه شغلی بود که در زمان جواب گویی به پرسشنامه بیان می کردند که این نتیجه در راستای نظریه بلومر قرار می گیرد، آن جا که وی اشاره می کند فراموش کردن عوامل محیطی یعنی دانش آموزان، سازمان آموزش و پرورش را با خطر غفلت از تغییرهای عمده محیطی مانند تغییر علاقه به دانش آموزان و کسب موفقیت تکنولوژیک مواجه می سازد و همین طور مطالعات پیشین مورهد - گریفین نیز این موضوع را ثابت کرده است."