چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و میزان رضایت شغلی اعضای هیأت علمی مراکز آموزش عالی شهرستان مراغه انجام گرفته است. ما در انجام این تحقیق به دنبال پاسخ به این سوالها بودیم که آیا بین سرمایه اجتماعی و میزان رضایت شغلی اعضای هیأت علمی مراکز آموزش عالی در شهرستان مراغه رابطه وجود دارد؟ سرمایه اجتماعی در میان اعضای هیأت علمی این مراکز چه قدر است؟ سطح رضایت شغلی اعضای هیأت علمی این مراکز در چه وضعیتی قرار دارد؟ چه عواملی بر میزان سرمایه اجتماعی اعضای هیأت علمی این مراکز مؤثر است؟ در نهایت این که از بین ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی کدام یک در میزان کسب رضایت شغلی اعضای هیأت علمی مراکز آموزش عالی مذبور بیشترین تأثیر را دارد؟ در این تحقیق سرمایه اجتماعی تحت عنوان متغیر پیشبین با ابعاد: اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، تعهد سازمانی و تعلق اجتماعی در نظر گرفته شده است و رضایت شغلی به عنوان متغیر ملاک با شاخصهای پنجگانه از قبیل: نوع کار، نحوه مدیریت واحد سازمانی، نحوه همکاری همکاران، ارتقاء و ترفیع و حقوق مزایا را مورد بحث و بررسی قرار میدهد. پژوهش حاضر براساس هدف، جزء تحقیقاتکاربردی محسوب میشود و ازلحاظ روش تحقیق، پیمایشیاست. برای جمعآوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع از روش کتابخانهای و درراستای گردآوری دادهها ازپرسشنامه استفاده شدهاست. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه اعضای هیأت علمی شاغل درمراکز آموزش عالی شهرستان مراغه درسال تحصیلی 91-1390 در گروههای استخدامی رسمی، پیمانی و قراردادی را در بر میگیرد که مجموع آن 221 نفر میباشند. حجم نمونه پژوهش که براساس فرمول کوکران مورد محاسبه قرار گرفته است شامل 140نفر گردید، آزمونهای مورد استفاده برای بررسی و تحلیل نتایج اطلاعات جمعآوری شده همبستگی، تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون بود. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها از طریق رگرسیون و تحلیل واریانس حاکی از تأئید فرضیه اصلی و چهار فرضیه فرعی آن میباشد.
This study investigates the relationship between social capital and job satisfaction of faculty members in higher education centers of Maragheh city. It is tried to answer such questions in this study as: how much social capital is there among faculty members in these centers? What is the satisfaction level of faculty members in these centers? What factors contribute to faculty members' the social capital in these centers? Finally, which one of the different aspects of social capital are the most effective in job satisfaction of faculty members in higher education centers? In this study, the dimensions of social capital as predictive variables are: social trust, social participation, organizational commitment and social dedication, and job satisfaction as the criterion variable (dependent) with five parameters discusses the type of work, management of organization, cooperation of colleagues, enhancement and promotion of the rights and benefits. The research method is the survey and the data collected through a questionnaire. The population of the study included all faculty members working in higher education centers in the city of Maragheh in the academic year of 2012-2013 who are 221. The sample size of 140 people was calculated according to Cochran formula and correlation, variance and regression used to the analysis of data. Results of the regression analysis showed the confirmation of the main hypotheses and sub-hypotheses. In fact, it can be stated that social capital and job satisfaction among faculty members in higher education centers in the city ofMaragheh, there are related.
خلاصه ماشینی:
"هدف عمده این پژوهش تعیین رابطه ای بین سرمایه اجتماعی، مولفهها وابعاد آن با میزان رضایت شغلی اعضای هیأت علمی مراکز آموزش عالی در شهرستان مراغه میباشد.
جدول شماره (1): آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین اعتماد اجتماعی و رضایت شغلی اعتماد اجتماعی متغیرها **606/0 ضریب همبستگی 000/0 سطح معناداری رضایت شغلی 116 تعداد با توجه به جدول فوق از آنجا که هر دو متغیر در مقیاس کمی سنجیده شده است، بنابراین از ضریب همبستگی پیرسون استفاده میشود و ملاحظه میگردد ضریب همبستگی برابر با 606/0 R=با سطح معنادار000/0= Pبه دست آمده است یعنی بین دو متغیر همبستگی وجود دارد چون سطح معناداری آن از 05/0 پائینتر میباشد.
بحث و نتیجهگیری مرور اهم یافتههای تحقیق در بخش ادبیات موضوع و نتایج حاصل از آزمون فرضیات تحقیق در پژوهش حاضر نشان میدهد که بین سرمایه اجتماعی و میزان رضایت شغلی اعضای هیأت علمی مراکز آموزش عالی در شهرستان مراغه رابطه معناداری وجود دارد.
آزمون فرضیه اصلی مورد تبیین این تحقیق پس از تجزیه و تحلیل دادههای مربوط به آن حاکی از آن است که متغیرهایی مانند: اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی وتعهد سازمانی که در واقع ابعاد سرمایه اجتماعی میباشند دارای ضرایب تأثیرمعناداری درمیزان رضایت شغلی اعضای هیأت علمی مراکز آموزش عالی شهرستان مراغه هستند.
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیههای فرعی پژوهش حاضر حاکی از این است که از بین ابعاد چهارگانه متغیر سرمایه اجتماعی این تحقیق یعنی اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و تعهد سازمانی نشان از وجود رابطه مثبت با میزان رضایت شغلی اعضای هیأت علمی در حجم نمونه مورد نظر داشته است."