چکیده:
هدف تحقیق حاضر، بررسی تاکتیکهای موثر بربازاریابی ویروسی و نقش آن در رفتار خرید مشتریان میباشد. جامعه موردمطالعاتی شامل کلیه مشتریان شعبات فروشگاههای زنجیرهایرفاه استان آذربایجانشرقیمیباشد. در تهیه دادهها از طریق تحقیقات میدانی با استفاده از پرسشنامه بین 384 نفر به صورت تصادفی ساده در دوره زمانی 91-1390 صورت گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل و بررسی مدل مفهومی تحقیق از روش آمار توصیفی و استنباطی و با نرمافزار spss استفاده شده است. نتایج حاصله از تحلیل فرضیههای تحقیق، نشان داد که تاکتیکهای مورد بررسی تاثیر مثبت و معناداری بر بازاریابی ویروسی و رفتار خرید مصرفکنندگان در خرده فروشی عمده دارد و همچنین موثرترین تاکتیک تاثیرگذار بر بازاریابی ویروسی و رفتار خرید مشتریان خرده فروشان عمده عامل ارئه محصول و خدمات رایگان میباشد.
The purpose of this research is to study the effective factors on viral marketing and its effect on customers' purchasing behavior. The statistical population includes all customers of branches of Refah chain stores of East Azerbaijan province. The data provided randomly via questionnaire among 384 in a period of one year (90 to 91). To analyze the conceptual model of the research descriptive and inferential statistics were used with SPSS software. The results show that the mentioned tactics have positive and significant effect on viral marketing and customers' purchasing behavior in major retailing. Also, the most effective tactics on viral marketing and customers' purchasing behavior are offering the product and free of charge services.
خلاصه ماشینی:
"درواقع استفاده از این جملهکه "این موضوع را برای دوستان خود به صورت رایگان ارسالکنید" یک محصول را ویروسی نمیکند، بلکه آنها فقط به استفادهکنندگان اجازه میدهند تا درباره محصولات خوب با دیگران صحبت کنند.
ایده پنهان در بازاریابی ویروسی این است که شما تبلیغ خود را به همراه جایزهای در اختیار دیگران برای استفاده یا هدیه آن به دیگران، قرار میدهید.
تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق در ارتباط با فرضیه اول مبنی بر تاثیر ارائه محصول یا خدمات رایگان بر بازاریابی ویروسی، یافتههای زیر بدست آمده است.
جدول شماره (2): آزمون t بین ارائه محصول یا خدمات رایگان بر بازاریابی ویروسی حجم نمونه میانگین طبقات میانگین نگرش انحراف معیار T محاسبه شده T جدول سطح احتمال 384 3 3.
96) بزرگترشده است، بنابراین تفاوت میانگین نگرش و میانگین طبقات از لحاظ آماری معنادار است، براین اساس ارائه محصول یا خدمات رایگان بر بازاریابی ویروسی تاثیر مثبتی دارد.
96) بزرگترشده است، بنابراین تفاوت میانگین نگرش و میانگین طبقات از لحاظ آماری معنادار است، بر این اساس ایجاد خشنودیهای فوری بر بازاریابی ویروسی تاثیر مثبتی دارد.
96) بزرگترشده است، بنابراین تفاوت میانگین نگرش و میانگین طبقات از لحاظ آماری معنادار است، بر این اساس ارائه پاداش یا تخفیف بر بازاریابی ویروسی تاثیر مثبتی دارد.
در این تحقیق چهار تاکتیک کلیدی مؤثر بر بازاریابی ویروسی مورد آزمون قرارگرفت که نتایج تحقیقات نشان داد تاکتیکهای ارائه محصول یاخدمات رایگان، ارائه پاداش یا تخفیف، ایجاد خشنودیهای فوری و ارائه ویژگیهای متمایز بر بازاریابی ویروسی موثر میباشدکه در رفتار خرید مشتریان خرده فروشی تاثیرگذار است."