چکیده:
امروزه بحث جهانی شدن و افزایش رقابت، کیفیت و غیره، دولتها و سازمانها را با چالشهای جدیدی روبرو نموده است. از جمله راههای مقابله با این چالشها، متوسل شدن به کارآفرینی و توسعه آن از طریق شرکتهای کوچک است که با مشخصات مربوط به خود نقش اساسی در اقتصاد کشورها برعهده دارند. مطالعات نشان می دهد این شرکتها نیز برای فعالیت با مشکلاتی روبرو هستند. از طرفی کارآفرینی به دست نیروی انسانی سازمان صورت می گیرد و یکی از موضوعاتی که همواره همراه انسان بوده و هست، بحث عدالت است. مطالعه عدالت در سازمانها که عدالت سازمانی نامیده می شود، دارای ابعاد چهارگانه عدالت توزیعی، عدالت رویه ای، عدالت بین فردی و عدالت اطلاعاتی می باشد. در این تحقیق کارآفرینی سازمانی و عدالت سازمانی به ترتیب متغیر مستقل و وابسته فرض شده اند و رابطه هریک از ابعاد عدالت سازمانی با کارآفرینی سازمانی در شرکتهای کوچک مورد سنجش قرارگرفته است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان می دهدکه همه ابعاد چهارگانه عدالت سازمانی دارای رابطه معنادار و مثبت با کارآفرینی سازمانی در شرکتهای مذکور می باشند و در این راستا پیشنهاداتی نیز ارائه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"عدالت رویه ای 3 بر روی انصاف مشاهده شده از روشهای بکار رفته برای تعیین میزان مجازات یا پاداش متمرکز می شود (Deconinck & Stilwell ,2001,227) و به عدالت مشاهده شده از رویه های تصمیم گیری رسمی اطلاق می شود ( Olkkonen& Lipponen,2006,204) و از این دیدگاه عدالت باید با استفاده ازرویه هایی منصفانه تعریف شود.
این تئوری از عدالت تعاملی عنوان می کند که واکنش فرد نسبت به یک سازمان بستگی به روش بین فردی افراد در طول فرآیند تصمیم گیری و مکتوبات عدالت سازمانی دارد که برای تعریف عدالت تعاملی به تکامل رسیده اند(Staley& et al,2003 ,507).
کولکوئیت 6 تشریح می کند، عدالت بین فردی حوزه ای است که سرپرستان با مستخدمین در شان و احترام آنها رفتار می کنند یا بخشی از طرز برخوردها که در تفسیر رویه ها و نتایج قابل مشاهده است (Roch & Shanock, 2006,300 ).
یافته ها برای بررسی فرضیه های تحقیق از مدل مفهومی زیر که شامل ابعاد عدالت سازمانی و کارآفرینی سازمانی می باشد استفاده شده است.
* باتوجه به وجود رابطه بین عدالت توزیعی و کارآفرینی سازمانی، پیشنهاد می گردد میزان پاداش پرداختی به کارکنان براساس میزان تلاش، کاری که خود فرد انجام داده و کمک آنها به سازمان تقسیم و به گونه ای باشدکه عملکرد آنها را توجیه کند.
* باتوجه به وجودرابطه بین عدالت رویه ای وکارآفرینی سازمانی، پیشنهاد می گردد کارکنان دیدگاهها و احساسات خودشان را در طول روشهای انجام کار بیان نموده و برروی نتایج به دست آمده، تاثیرگذار باشند."