چکیده:
ارایه کنندگان کارت امتیازی متوازن، مفهوم نقشه راهبرد را در چارچوب این مدل جهت تبدیل داراییهای نامشهود سازمان به منافع قابل سنجش مطرح نمودند. نقشه راهبرد تلاش میکند راهبرد سازمان را در چارچوب روابط علی، معلولی نمایش داده و نشان دهد که چگونه راهبرد سازمان میتواند به اهداف قابل اندازهگیری و عملیات مشخصی که واحدهای سازمانی و حتی کارکنان سازمان باید دنبال کنند، تبدیل شود. جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از موسسات علمی- پژوهشی در سطح کشور جهت اجرای راهبردهای خود نیازمند تهیه نقشه راهبرد است که این مهم، چارچوب لازم برای اجرای برنامه راهبردی تدوین شده را فراهم می آورد. در این پژوهش پس از ارایه روش شناسی تبدیل راهبرد به ابعاد چهارگانه کارت امتیازی، ارکان جهت ساز راهبرد جهاد دانشگاهی تبیین، و یکی از راهبرد ها جهت طراحی نقشه انتخاب شد. در ادامه با استفاده از ادبیات موضوع، مستندات و نظر خبرگان، تعداد40 شاخص در وجوه مختلف کارت امتیازی متوازن تهیه شد که با قرار دادن در قالب یک پرسشنامه توسط مدیران جهاد دانشگاهی به نظر سنجی گذاشته شد. پس از آنالیز پرسشنامه ها با آزمون تی تک نمونه ای، 30 شاخص جهت قرار گرفتن در نقشه انتخاب، و به صورت استنباطی (به دلیل عدم وجود نمونه های مشابه) نقشه راهبرد منتخب جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش و پژوهش طراحی گردید. در ادامه با استفاده از کاربرگ های مربوطه و مصاحبه برای هر شاخص، سنجه ها و اهداف کمی در نظر گرفته شد. در نهایت وضعیت یک ساله اول اجرای راهبرد در این نهاد به وسیله تحلیل شاخص های به دست آمده آنالیز و به ارایه راهکارهایی جهت اجرای موفق راهبرد و کاهش شکاف های موجود پرداخته شد.
خلاصه ماشینی:
"طراحی نقشه راهبرد برای موسسات علمی پژوهشی غیردولتی بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن مطالعه موردی: جهاد دانشگاهی Designing Strategy Map for Nongovernmental Scientific and Research Institutions Based on Balanced Score Card Model (Case Study: ACECR) Sohail Dadkhah Mohammad-Taghi Amini Lotfollah Forouzandeh-Dehkordi Abstract The researchers who proposed balanced scorecard model presented the concept of strategy map in this model for converting intangible assets to the quantifiable benefits.
Keywords: Balanced Score Card, Strategy Map, Indicator, Measure, Strategic management Behavioral طراحی نقشه راهبرد برای موسسات علمی پژوهشی غیردولتی بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن مطالعه موردی: جهاد دانشگاهی چکیده ارایهکنندگان کارت امتیازی متوازن، مفهوم نقشه راهبرد را در چارچوب این مدل جهت تبدیل داراییهای نامشهود سازمان به منافع قابل سنجش مطرح نمودند.
طراحی نقشه راهبرد (در حوزه آموزش و پژوهش) در این مرحله شاخصها متناسب با وجوه کارت امتیازی با توجه به روابط علی و معلولی موجود در قالب یک دیاگرام که در نهایت به راهبرد منتخب جهاد دانشگاهی منتهی میشود، قرار گرفته است.
جدول 2: مدل کارت امتیازی متوازن جهاد دانشگاهی(آموزش- پژوهش) شاخصها و سنجههای وجه مالی: (رجوع شود به تصویر صفحه) شاخصها و سنجههای وجه مشتری: (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجهگیری تحلیل وضعیت اجرای راهبرد: در این بخش و پس از مقایسه میزان تحقق شاخصهای موجود در نقشه راهبرد با مقدار برنامهای آنها به آنالیز شکاف پرداخته شد و بهدلیل طولانی شدن مطلب نمودارهای مقایسهای برای هر شاخص حذف گردید."