چکیده:
زمانی که سازمان ها به منظور بهبود عملکرد کسب وکار و افزایش ظرفیت نوآوری خود در تلاش هستند، توجه شان به طور فزاینده ای بر چگونگی مدیریت دانش شان متمرکز می شود. این دلیلی برای پاسخ به این سئوال است که چرا دانش یک اسلحه استراتژیک برای کسب مزیت رقابتی در دنیای کسب وکار امروزی است. یکی از دلایلی که خیلی از سازمان ها هنوز هم با مدیریت دانش مشکل دارند و در به دست آوردن مزایای بالقوه آن به طور کامل، با شکست رو به رو می شوند، ناشی از فقدان یک پایه علمی به منظور راهنمایی آنها در پیاده سازی آن است. یک چارچوب پیاده سازی مدیریت دانش قوی، با فراهم نمودن اصول و دستورالعمل مناسب به سازمان ها کمک می کند تا این مشکل را برطرف نمایند. این پژوهش به منظور فراهم نمودن یک روش شناسی جامع، هفت تواناساز مدیریت دانش و شش فرآیند مدیریت دانش را به عنوان معیارهایی برای پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان انتخاب کرده است. این پژوهش از نوع پژوهش کاربردی بوده و در یکی از صنایع کشتی سازی کشور پیاده سازی شده است. داده ها از طریق پرسشنامه و مصاحبه با مسئولان جمع آوری شده و از تکنیک تصمیم گیری چند معیاره و آنتروپی شانن جهت جمع بندی یافته ها استفاده شده است. در ارزیابی صورت گرفته عواملی مانند فرهنگ و منابع انسانی در توانمندسازها و خلق دانش در فرآیندها، به عنوان اولویت های سازمان به منظور شروع برنامه های مدیریت دانش انتخاب شدند که بر مبنای آن استراتژی دانش سازمان مشخص شده و برنامه های بهبود دانشی تدوین گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"یک چارچوب پیادهسازی از نظر (2004) Wong & Aspinwall باید موارد زیر را شامل شود: چارچوب باید با یک ساختار واضح بسط داده شود، به نوعی که مثلا جهتی را بهمنظور چگونگی اجرای مدیریت دانش فراهم کند؛ منابع دانش و نوع دانشی که بایست مدیریت شود باید به روشنی مشخص شوند، زیرا انواع مختلف دانش نیازمند استراتژیهای دانش متفاوتی هستند؛ فرآیندها یا فعالیتهای ضروری مدیریت دانش که برای ادارهکردن دانش لازمند باید مشخص و برجسته شوند؛ عواملی که بر عملکرد مدیریت دانش تاثیر دارند باید مشخص شوند؛ و نگرشی متوازن میان نقش فناوری و عوامل انسانی در اجرای مدیریت دانش باید در نظر گرفته شوند.
جدول 1: مقایسه چارچوبهای موجود در ادبیات موضوع (رجوع شود به تصویر صفحه) مدل مفهومی این پژوهش از مدل I2CE (Moradi, 2009) با توجه به جامعیت آن و با نظر به اینکه در برگیرنده تمامی شاخصهای مهم در تدوین یک روششناسی پیادهسازی مدیریت دانش جامع میباشد، با اندکی تغییر، همان طور که در شکل 3 نشان داده شده است، برگرفته شد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل 3: چارچوب مفهومی پژوهش روش پژوهش روششناسی پیادهسازی پیشنهادی با توجه به مدل مفهومی پژوهش و همچنین روششناسی مطرح جهانی بیان شده در ادبیات موضوع، مدل زیر به عنوان مدل عملیاتی پیادهسازی مدیریت دانش در سازمان مورد مطالعه انتخاب و اجرا شده است که در بخش بعدی در قالب مطالعه موردی صورت گرفته، به تشریح چگونگی اجرای هر یک از گامهای آن پرداخته شده است."