چکیده:
امروزه کارکنان در سازمانهای خدماتی نقش بیبدیلی را در تحقق اهداف و کسب مزیت رقابتی بر عهده دارند. در این میان، سرمایههای انسانی درسازمانهای خدماتی، مانند فروشگاههای زنجیرهای، بسیار بااهمیت است. نتایج پژوهشهای پیشین نشان داده است عملکرد شغلی کارکنان تحت تأثیر عواملی همچون رفتار شهروندی سازمانی و عدالت سازمانی قرار میگیرد. بنابراین، پژوهش حاضر قصد دارد بر اساس مطالعات پیشین نقش عدالت سازمانی در رفتارهای شهروندی، و به تبع آن بر عملکرد شغلی کارکنان را تببین کند. آزمون فرضیههای پژوهشی با بهکارگیری دادههای حاصل از پرسشنامة بومیسازی شده انجامگرفته است. روش تحقیق، از نوع پیمایشی و علی (روش کمترین مجذور مربعات جزیی) است. بدین منظور از 124 نفر کارکنان یکی از فروشگاههای زنجیرهای شهر تهران با روش نمونهگیری نظاممند نظرسنجی شد. نتایج گویای سطح قابل قبولی از سازههای عدالت (بهجز عدالت توزیعی)، رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی است. همچنین، فرضیههای علی (تأثیر عدالت بر رفتار شهروندی سازمانی، و به تبع آن بر عملکرد شغلی) در سطح اطمینان 95 درصد تأیید شد. در پایان، برای بهبود تأثیرگذاری عوامل مؤثر بر رفتارهای شهروندی و عدالت سازمانی پیشنهادهایی مطرح شد.
خلاصه ماشینی:
بررسی نقش میانجی رفتارهای شهروندی سازمانی بر عدالت سازمانی و عملکرد شغلی (بررسی یکی از فروشگاههای زنجیرهای شهر تهران) احمدرضا قاسمی ∗ استادیار دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران (تاریخ دریافت : ١٣٩٢/٠٥/٢٠؛ تاریخ پذیرش: ١٣٩٢/١١/٠٨) چکیده امروزه کارکنان در سازمانهای خدماتی نقش بی بـدیلی را در تحقـق اهـداف و کسـب مزیـت رقـابتی بـر عهـده دارنـد.
رفتار شهروندی سازمانی ، رفتاری است که فراتر از رفتارهای از پیش تعریـف شـدة رسـمی در سازمان است و به طور مستقیم ، به وسیلة ساختارهای رسمی شناسایی نمـی شـود، امـا در موفقیـت عملکردی و عملیاتی سـازمان بسـیار مهـم اسـت (٢٠٠١ ,Robins ;١٩٩٩,Konofsky &Organ ) بـا توجه به تعریف ، می توان پیش بینی کرد این نوع رفتار بر نوع نگرش و رفتارهای کارکنان اثر دارد و فعالیت های آنها را در جهت اهداف سـازمان هـدایت مـی کنـد.
در این پژوهش رابطة عدالت و عملکرد شغلی با درنظرگرفتن نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی بررسی می شود.
از نظر بولینیو (٢٠٠٩)، عدالت ، قوانین و هنجارهای اجتماعی در مدیریت سازمانهـا اسـت و شـامل : چگونگی تخصیص ستادهها در سازمان؛ رویه ای که باید برای تصمیم گیری بـه کـار گرفتـه شـود و چگونگی رفتارهای بین فردی در سازمان (چگونگی برخورد و رفتار با کارکنان سازمان)، است .
1. Rich در پژوهش حاضر رفتار شهروندی سازمانی در نقش متغیر میانجی در رابطة عدالت سـازمانی و عملکرد شغلی در نظر گرفته شده است .
از این رو، فرضیة ششم ، یعنی میانجی بودن رفتار شهروندی سازمانی در رابطة عدالت و عملکرد شغلی تأیید می شود.