چکیده:
با افزایش خرید و فروش اینترنتی کالا و خدمات، و گسترش تجارت الکترونیکی، موضوع ایجاد اعتماد بسیار بااهمیت شده است. عوامل متعددی بر اعتماد مشتری مؤثرند. پژوهش حاضر با بهکارگیری مدلیابی معادلات ساختاری، تأثیر ابعاد فرهنگ هافستد بر اعتماد مشتری در خرید اینترنتی از طریق ادراک مشتری از شرکت را بررسی میکند. این تحقیق با روش پیمایشی در بین دانشجویان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 92-1391 دانشگاه فردوسی مشهد با حجم نمونة 384 نفر انجام گرفت. روایی با بهکارگیری تحلیل عاملی، و پایایی با محاسبة آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تحلیل آماری دادهها، تکنیک پی.ال.اس بهکار گرفته شد. مردگرایی/ زنگرایی بر اعتماد مشتری در خرید اینترنتی از طریق ادراک مشتری از اعتبار شرکت، تأثیر دارد. ادراک مشتری از اندازه و اعتبار شرکت بر اعتماد مشتری در خرید اینترنتی نیز مؤثر است. این تحقیق شامل همۀ ابعاد فرهنگی هافستد است که برای اولین بار در ایران انجام شده است.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با به کارگیری مدل یابی معادلات سـاختاری، تـأثیر ابعـاد فرهنـگ هافسـتد بـر اعتمـاد مشتری در خرید اینترنتی از طریق ادراک مشتری از شرکت را بررسی میکند.
مردگرایـی/ زن گرایـی بـر اعتماد مشتری در خرید اینترنتی از طریق ادراک مشتری از اعتبار شرکت ، تأثیر دارد.
تحقیقات نشان میدهد یکی از عواملی که بر اعتماد مشتریان ، و در نتیجه ، بر میزان خرید اینترنتی تأثیرگذار است ، تفاوت های فرهنگی است .
بنابراین ، هدف این تحقیق بررسی تأثیر ابعاد فرهنگ هافستد بر اعتماد مشتری در خرید اینترنتی بـا میانجیگری ادراک مشتری از شرکت است ، که برگرفته از مدل تحقیق آیلاگـان (٢٠٠٩) اسـت .
Jarvenpaa & Tractinsky فردگرایی/ جمع گرایی یکی از ابعاد فرهنگی که بر رفتار خرید اینترنتی تأثیر میگذارد، فردگرایی/ جمع گرایی است .
Yoon تعریف لی و توربان (٢٠٠١) از اعتماد را بیشتر صاحب نظران تأیید کرده اند، در این تعریف اعتمـاد عبارت است از رضایت و تمایل مشتری به خرید اینترنتی صرف نظر از توانایی که برای نظـارت و کنترل بازرگان اینترنتی دارد، حتی اگر در برابر اقدام های بازرگانـان اینترنتـی در معـرض آسـیب و ضرر باشد.
Ghada & Galal اعتمادسازی: بررسی روابط بـین ابعـاد فرهنگـی گلـوب و اعتمـاد»، بیـان کردنـد بـین اجتنـاب از عدم اطمینان ، جمع گرایی بین گروهی، برابری جنسیتی، قاطعیت و نوع دوستی با اعتماد رابطـۀ مثبـت وجود دارد.
Exploring the impact of culture on the formation of consumer trust in internet shopping, A thesisfor the degree of master of arts in Communication, Department of Communication and Journalism and The Graduate School of the University of Wyoming.