چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر غنیسازی )ادراکی- حرکتی و موسیقی) محیط بر رشد حرکات درشت و ظریف اطفال بود. 32 طفل 8-5 ماهۀ سالم در این پژوهش شرکت داشتند که بهصورت همگن در چهار گروه 8 نفری (سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. اطفال گروههای آزمایش به مدت 36 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه در محیطهای غنی ویژۀ خود تمرین کردند. اطفال گروه آزمایش اول در محیط غنیسازیشده به لحاظ «ادراکی- حرکتی و موسیقی»، گروه دوم در محیط غنیسازیشده «ادراکی- حرکتی» و گروه سوم در محیط غنیسازیشده «موسیقیایی» قرار گرفتند. برای ارزیابی مهارتهای حرکتی درشت و ظریف از مقیاس رشد حرکتی پیبادی (نسخۀ دوم) استفاده شد. در تحلیل دادهها از متغیرهای معادل سنی این آزمون استفاده شد. دادههای حاصل با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس یکراهه تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد، بین میانگین نمرههای معادل سنی در حرکات درشت (001/0P=) و میانگین نمرههای معادل سنی در حرکات ظریف (001/0P=) در گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. یافتههای حاصل نشان میدهد که تجربۀ ادراکی- حرکتی و موسیقی بر رشد حرکتی بهطور کلی و بر معادلهای سنی حرکات درشت و ظریف بهطور اختصاصی تأثیر مثبت دارد. بنابراین، شرایط محیطی و تجربه عاملی مثبت در رشد مهارتهای حرکتی پایهای و بنیادی اطفال شرکتکننده در سه گروه تمرین بود.
خلاصه ماشینی:
استاديار دانشگاه تهران چكيده هدف از پژوهش حاضر، بررسي تأثير غني سازي (ادراكي- حركتي و موسيقي) محيط بر رشد حركات درشت و ظريف اطفال بود.
از طرفي تحقيق دلي و 2 l"/>l"/> (2005) با عنوان"اجراي برنامة حركتي مداخله اي براي بچه هاي كودكستان" روي كودكان5/0±4/5 سال، نشان داد كه برنامة حركتي به همراه موسيقي تأثير مثبت تري بر بهبود مهارت هاي حركتي نسبت به برنامة حركتي بدون موسيقي و فعاليت آزادانه دارد و برنامة حركتي بدون موسيقي براي بهبود مهارتهاي حركتي از بازي آزادانه بهتر اس باوجود اهميت حركات پايه اي ارادي در رشد حركتي نوزادان، تحقيقات بسيار كمي در اين زمينه صورت گرفته است.
كلية آزمون هاي آماري در سطح معناداري 05/0=α و بهوسيلة نرم افزار آماري SPSS نسخة 16 انجام گرف Peabody development motor scales Folio & Fewell نتايج و يافته هاي تحقيق (به تصویر صفحه رجوع شود)در تحقيق حاضر نمره هاي معادل سني حركات درشت و ظريف در چهار گروه آزمايش و كنترل تجزيه وتحليل شد.
يافته هاي پژوهش حاضر تأثير مثبت تمرين و تجربة ادراكي - حركتي و همچنين موسيقي فراهم شده از طريق محيط غني را بر رشد حركات درشت و ظريف اطفال نشان داد كه در مقايسة ميانگين نمره هاي معادل سني حركات ظريف اطفال در چهار گروه آزمايش و كنترل، اطفال گروه هاي آزمايش به طور معناداري نمره هاي معادل سني بيشتري را در حركات ظريف در مقايسه با گروه كنترل كسب كرده بودند.
نتايج و يافته هاي پژوهش حاضر نشان مي دهد كه تمرين و تجربة ادراكي- حركتي و موسيقي عامل مثبتي در رشد معادل سني حركات درشت و ظريف اطفال شركت كننده در گروه هاي آزمايش است.