چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین خودکارآمدی تصوری و هوش هیجانی با سبکهای مقابله با استرس در بین دانشآموزان تیزهوش دبیرستانی دختر استان قم انجام شده است. این تحقیق از نوع پسرویدادی و توصیفی است که در 120 نفر از دانشآموزان تیزهوش دبیرستانی دختر استان قم گروه نمونه را تشکیل دادند. سه پرسشنامة خودکارآمدی تصوری مورگان و جلینگ و هوش هیجانی شوت و سبکهای مقابله با استرس موس و بلینگز دربارة آنها اجرا شد. پس از نمرهگذاری، دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS و با روش تحلیل واریانس یکطرفه (ANOVA) و آزمون تعقیبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که بین سطوح مختلف خودکارآمدی تصوری و سبک مقابله با استرس «حل مسئله» رابطة معناداری وجود دارد. همچنین بین هوش هیجانی و سبک مقابله با استرس «حل مسئله» و سبکهای «حمایتی» و «شناختی» رابطة معناداری وجود دارد
خلاصه ماشینی:
ـ نتایج پژوهش دینی (١٣٨١) نشان داد که بین هوش هیجانی دانش جویان با سبک های مقابله با بحران رابطه ای معنادار وجود دارد.
بر مبنای آن چه تاکنون اشاره شد هدف این پژوهش به قرار ذیل است : بررسی رابطة خودکارآمدی تصوری و هوش هیجانی بـا سـبک هـای مقابلـه بـا فشـار روانـی (استرس ) در بین دانش آموزان دبیرستانی تیزهوش دختر استان قم .
بین سطوح متفاوت خودکارآمدی تصوری از لحاظ استفاده از سبک شناختی شیوة مقابله بـا استرس دانش آموزان دختر دبیرستانی تیزهوش تفاوت معنادار وجود دارد.
٤. بین سطوح مختلف خودکارآمدی تصوری از لحاظ استفاده از سبک حل مسئله شیوة مقابله با استرس دانش آموزان دختر دبیرستانی تیزهوش تفاوت معنادار وجود دارد.
٥. بین سطوح مختلف خودکارآمدی تصوری از لحاظ استفاده از سبک هیجـانی شـیوة مقابله با استرس دانش آموزان دختر دبیرستانی تیزهوش تفاوت معنادار وجود دارد.
٦. بین سطوح مختلف هوش هیجانی از لحاظ استفاده از سبک حمایتی شیوة مقابلـه بـا استرس دانش آموزان دختر دبیرستانی تیزهوش تفاوت معنادار وجود دارد.
٨. بین سطوح مختلف هوش هیجانی از لحاظ استفاده از سبک شناختی شیوة مقابله بـا استرس دانش آموزان دختر دبیرستانی تیزهوش تفاوت معنادار وجود دارد.
٩. بین سطوح مختلف هوش هیجانی از لحاظ استفاده از سبک جسمانی شیوة مقابله بـا استرس دانش آموزان دختر دبیرستانی تیزهوش تفاوت معنادار وجود دارد.
بین سطوح مختلف هوش هیجانی از لحاظ استفاده از سبک حل مسئله شیوة مقابله با استرس دانش آموزان دختر دبیرستانی تیزهوش تفاوت معنادار وجود دارد.