چکیده:
امروزه رسالت انتقال دانش از نسل های دانش آموخته به نسل های جوینده علم بر دوش کتاب های درسی نهفته شده است. اگر در تولید این محمل حفظ و انتقال دانش دقت لازم صورت نپذیرد آسیب پذیری نسل آینده جبران ناپذیر خواهد بود. در یک بررسی اولیه از کتاب های درسی چاپ دانشگاه پیام نور مشخص گردید که این کتاب ها دارای اشکالات و نواقصی بسیاری در خصوص رعایت الگوهای نگارشی وجود دارد. که در ادامه آن پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقص های تدوین و اصول معیار نگارشی منابع چاپی دانشگاه پیام نور انجام شده است. جهت شناسایی مشکلات تدوین و نگارش، مطالعه و بررسی بر روی کتاب های چاپی دانشگاه پیام نور انجام شد، و شاخص هایی که در خصوص مشکلات اصول معیار تدوین و نگارش وجود داشت شناسایی شد. پژوهش از نوع کاربردی و از نظر روش انجام در گروه پژوهش های پیمایشی- توصیفی قرار دارد. جامعه آماری شامل تعداد 584 جلد کتاب چاپ دانشگاه پیام نور و 20/000 دانشجوی دانشگاه پیام نور مرکز مشهد می باشد. جمع آوری داده ها به دو روش صورت پذیرفت. ابتدا کتاب های چاپ دانشگاه پیام نور به وسیله سیاهه وارسی از دیدگاه مسائل تدوین و نگارش مورد بررسی قرارگرفت. و سپس به وسیله پرسشنامه نظرات دانشجویان در مورد تدوین و نگارش کتابهای چاپ دانشگاه پیام نور جمع آوری شد، نتایج پژوهش نشان می دهد که در تدوین و نگارش کتاب های پیام نور از قواعد و معیارهای یکسان و یک نواخت استفاده نشده است، و در آنها کمتر وحدت رویه وجود دارد..به طور میانگین 38/6 درصد دانشجویان حجم مطالب کتاب ها را مفید ارزیابی کرده اند، و همچنین دانشجویان پرسش های تستی و تشریحی را 47/3 درصد مفید ارزیابی کرده اند. در پایان پیشنهادهایی برای برطرف شدن مشکل ارائه شد
خلاصه ماشینی:
"ارزیابی پاسخگویان از هدفهای رفتاری ابتدای هر فصل در فهم بهتر موضوع فراوانی درصد فراوانی درصد معتبر بسیار خوب 17 3/4 3/4 خوب 32 1/8 1/8 متوسط 100 4/25 4/25 ضعیف 117 8/29 8/29 بسیارضعیف 40 2/10 2/10 مطالعه نمی کنم 87 1/22 1/22 جمع 393 0/100 0/100 میانگین از 5 33/3 درصد 6/66 ارزیابی پاسخگویان از نظر مفید بودن نوع پرسشهای پایان هرفصل آنطور که در جدول 4 مشاهده میشود 2/47 درصد از پاسخگویان هر دو نوع پرسش کتاب های درسی چاپ دانشگاه پیامنور را مفید دانسته اند، 8/46 درصد پرسشهای تستی را و 6/5 درصد پرسش های تشریحی کتابهای درسی چاپ دانشگاه پیامنور را مفید دانستهاند.
ارزیابی پاسخگویان از میزان حجم مطالب کتابها فراوانی درصد فراوانی درصد معتبر بسیار خوب 7 8/1 8/1 خوب 32 1/8 1/8 متوسط 63 0/16 0/16 ضعیف 119 3/30 3/30 بسیارضعیف 172 8/43 8/43 جمع 393 0/100 0/100 میانگین از 5 93/1 درصد 6/38 محور دوم: میزان وجود و استفاده از شاخصهای پیشگفتار، هدفهای رفتاری هر فصل، وجود ویراستار علمی، وجود مقدمه و نمایه در کتابهای درسی چاپ دانشگاه پیامنور در مطالعه کتابهای درسی چاپ دانشگاه پیامنور، شاخصهایی برای ارزیابی کتابها درسی از نظر وجود پیشگفتار، هدفهای رفتاری، ویراستار، مقدمه و نمایه مورد بررسی قرار گرفت.
هدفهای رفتاری بر حسب رشته در کتابهای درسی چاپ دانشگاه پیام نور عنوان رشته هدف رفتاری دارد (درصد) هدف رفتاری ندارد (درصد) جمع علوم انسانی 8/53 2/46 100 علوم پایه 6/49 4/50 100 وضعیت خودآزمایی چهارگزینهای برحسب رشته در کتابهای درسی چاپ دانشگاه پیام نور آن طور که در جدول 17 مشاهده میشود 6/45 درصد از کتابهای درسی چاپ دانشگاه پیامنور در رشتههای علومانسانی دارای خودآزمایی چهار گزینهای در پایان هر فصل میباشند، 4/54 درصد این خودآزمایی را ندارند."