چکیده:
مقدمه : هدف این پژوهش بررسی تاثیر درمان شناختی درمانی گروهی در کاهش علائم پرخاشگری کودکان دبستانی بود. روش : پژوهش حاضر از نوع طرح آزمایشی پیش آزمون ، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمام کودکان (دختر و پسر) دبستان شهر شاهرود در بازه سنی ٧ الی ١٢ سال بود که در سال تحصیلی ٩١-٩٠ در دبستان های شهر شاهرود مشغول به تحصیل بودند. شرکت کنندگان به صورت تصادفی در دو گروه ٢٠ نفره قرار گرفتند. گروه درمان به مدت ١٠جلسه هفتگی مداخله دریافت کرد. داده ها با پرسشنامه پرخاشگری رابطه ای و آشکار گردآوری و با روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که درمان شناختی رفتاری گروهی توانسته است باعث کاهش پرخاشگری واکنشی کلامی و رابطه ای در کودکان شود ولی اثری روی پرخاشگری جسمانی نداشته باشد. نتیجه گیری : نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بهبود در تمامی مولفه های پرخاشگری حاصل نشد. اما رضایت بخش بودن درمان شناختی رفتاری گروهی بر کاهش پرخاشگری کودکان دبستانی ، می تواند راهی موثر در بهبود رفتارهای کودکان باشد .
خلاصه ماشینی:
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که درمان شناختی رفتاری گروهی توانسته است باعث کاهش پرخاشگری واکنشی کلامی و رابطه ای در کودکان شود ولی اثری روی پرخاشگری جسمانی نداشته باشد.
Lan, Chong Abdullah & Roslan ١٨ سال در سال ٢٠١٠ در کشورهای توسعه یافته رو به افزایش می باشد، بنابراین فقدان اقدامات لازم برای دخالت و غلبه بر این مشکلات اجتماعی می تواند به صورت یک کاتالیزور به سوء رفتار و صدمه به دیگران بیانجامد و باورها و فرض های مختلف را در مورد درک از پرخاشگری در کودکان بوجود بیاورد (ماتیوز١، ٢٠٠١ ).
Loeber, Burke, Lahey, Winters & Zera 6.
بر این اساس، سؤال اصلی پژوهش حاضراین است که آیا آموزش شناختی رفتاری گروهی می تواند باعث کاهش پرخاشگری کودکان دبستانی گردد؟ 1.
Ginsburg, Silverman & Kurtines روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع طرح آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد.
یافته های این بررسی نشان داد که درمان شناختی رفتاری گروهی باعث کاهش پرخاشگری در گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل شده است .
Glen, Spielmans, Pasek & Mcfall 2.
Dina, Hirshfeld, Masek, Henin & Blakely 4.
نتایج حاصل نشان داد که اجرای ده جلسه ای درمان شناختی رفتاری منجر به بهبود پرخاشگری کودکان پرخاشگر دبستانی شده است .
Handbook of Cognitive-Behavior Group Therapy with Children and Adolescents, New York, Routledge.
Cognitive Behavioral Therapy for 4- to 7-Year-Old Children With Anxiety Disorders : A Randomized Clinical Trial Original Research Article.
Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 38(2), 199–205.
Cognitive-Behavioral Therapy as A Clinical Intervention for Childhood Disruptive Behaviours: A Meta-Analysis.