چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه یک الگوی مناسب در خصوص گروهها، رشتهها، گرایشها و مقاطع تحصیلی دانشکده کتابداری و اطلاعرسانی است. روش: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با استفاده از تکنیک دلفی انجام شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد دانشکده میتواند با عنوان «علوم و فناوری اطلاعات»، و 14 رشته شامل «مدیریت رکوردها و آرشیو»، «مدیریت و سازماندهی نسخ خطی و آثار کمیاب»، «کتابداری و اطلاعرسانی»، «سیستمهای اطلاعاتی»، «مدیریت دانش»، «تاریخ و فلسفه اطلاعات»، «مدیریت اطلاعات»، «مدیریت اطلاعات و کتابخانه»، «علم سنجی»، «اقتصاد اطلاعات و دانش»، «چاپ و نشر»، «سیستمهای اطلاعات مدیریت»، «مرجعشناسی و خدمات اطلاعات» و «فناوری اطلاعات» فعالیت نماید. رشته کتابداری و اطلاع رسانی میتواند دارای 4 گرایش کتابخانههای دیجیتال، دانشگاهی، عمومی و تخصصی باشد. برنامه کارشناسی ارشد دوگانه برای کتابداری و اطلاعرسانی با رشتههای ادبیات کودک، علم رایانه و مدیریت و کارشناسی ارشد دوگانه آرشیو با رشتههای تاریخ، ادبیات، علم رایانه و مدیریت پیشنهاد میگردد.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: یافته ها نشان داد دانشکده می تواند با عنوان «علوم و فناوری اطلاعات »، و ١٤ رشته شامل «مدیریت رکوردها و آرشیو»، «مدیریت و سازماندهی نسخ خطی و آثار کمیاب »، «کتابداری و اطلاع رسانی »، «سیستم های اطلاعاتی »، «مدیریت دانش »، «تاریخ و فلسفه اطلاعات »، «مدیریت اطلاعات »، «مدیریت اطلاعات و کتابخانه »، «علم سنجی »، «اقتصاد اطلاعات و دانش »، «چاپ و نشر»، «سیستم های اطلاعات مدیریت »، «مرجع شناسی و خدمات اطلاعات » و «فناوری اطلاعات » فعالیت نماید.
دانشکده کتابداری و اطلاع رسانی ، رشته تحصیلی ، گروه آموزشی ، گرایش ، مقطع تحصیلی مقدمه با گسترش روز افزون دامنه علم از یک سو و تنوع نیازهای بشر در شاخه های گوناگون علمی حرکت به سوی تخصص گرایی شکل گرفته است .
رشته کتابداری و اطلاع رسانی بایستی دارای چه گرایش هایی باشد؟ روش پژوهش این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از تکنیک دلفی ٢ انجام شده است .
٢. دانشکده بایستی شامل چه گروه هایی باشد؟ با توجه به این که در مطالعات نشان داده شده بود در برخی ساختارها چند رشته متجانس زیر یک گروه ارائه می شوند نظر اعضای پانل در خصوص تشکیل سه گروه فناوری اطلاعات ، سیستم های اطلاعاتی ، و کتابداری و اطلاع رسانی که هر کدام شامل یکسری رشته خواهند بود درخواست شد.
علاوه بر سوالات اساسی پژوهش ، و با توجه به یافته های حاصل از بررسی کشورها نظر اعضای پانل در خصوص برگزاری برنامه کارشناسی ارشد دوگانه برای کتابداری و اطلاع رسانی و آرشیو دریافت شد.