چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش، شناسایی مهمترین عواملی است که بر مدلهای ذهنی کاربران در فرآیند رفتار اطلاعجویی تأثیرگذارند. روش: این پژوهش از حیث هدف در زمرۀ پژوهشهای کاربردی و از نظر شیوۀ گردآوری دادهها از نوع توصیفی (غیرآزمایشی) با رویکرد اسنادی است. جامعۀ این پژوهش شامل آن دسته از تولیدات علمی است که در بستر رفتار اطلاعجویی، نقش یا تأثیر متغیر مدل ذهنی را مورد بحث قرار دادهاند. یافتهها: نتایج حاصل از بررسی تولیدات علمی نشان داد که عوامل متعددی بر ساخت مدلهای ذهنی در فرآیند اطلاعجویی تأثیرگذارند که میتوان آنها را در دو گروه تفاوتهای فردی و عوامل محیطی دستهبندی کرد. همچنین یافتهها نشان داد که مدل ذهنی در کاربران کم تجربه هنگام جستوجو و در فرآیندهای حل مسئلۀ پیچیده، بر فرآیند اطلاعجویی تأثیر دارد. علاوه بر این روشهای متداول استخراج مدلهای ذهنی افراد شامل مصاحبه، مشاهده، ترسیم، بلنداندیشی و "تکنیک فهرست شبکهای" هستند. ارزش/ اصالت: بررسی عوامل شناختی مؤثر بر رفتار اطلاعجویی- از جمله مدلهای ذهنی- در کنار سایر عوامل تأثیرگذار، به فهم عمیقتر و چرایی بسیاری از رفتارهای جستوجوی کاربران در حین تعامل با نظام بازیابی کمک میکند. بنابراین، میتوان از نتایج این پژوهش برای بهبود نظامهای بازیابی اطلاعات استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش هاي مورد بررسي نيز زانگ (٩‘‘٢) از اين روش براي استخراج مدل ذهني ٤٤ دانشجوي کارشناسي و درک آنها از محيط وب استفاده کرد.
The user’s mental model of an information retrieval system: Effects on performance.
The user’s mental model of an information retrieval system: An experiment on a prototype online catalog .
Information seeking on the world wide web: the effects of searching and browsing strategies on navigational patterns and mental models of navigation in the world wide web environment.
Mental models theory: Applications for library and information science.
Mental Models and Information Retrieval: What Can Search Queries Tell Us?
Pratt(2001) Transparent Queries: investigation users’ mental models of search engines, Proceedings of the 24th annual international ACM SIGIR conference on Research and development in information retrieval.
Seventh Grade Students and electronic information retrieval systems: an exploratory study of mental model formation, completeness and change.
J. (2002) The influence of mental models and goals on search patterns during web interaction, Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53(13),1152-1169.
A study of the effects of user characteristics on mental models of information retrieval systems.
The influence of mental models on undergraduate students’ searching behavior on the Web, Information Processing and Management: an International Journal.
Undergraduate students’ mental models of the Web as an information retrieval system.