چکیده:
بقا در محیط نامطمئن و پر رقابت کنونی، سازمانها را به داشتن نیروهای متخصص و ماهر ملزم کرده است، نیروهایی که فراتر از وظایف تکلیفی خود عمل کنند؛ زیرا موفقیت سازمانها وابستگی زیادی بهوجود این نیروها دارد. عوامل متعددی چون، توانمندسازی روانشناختی کارکنان، در شکلگیری این رفتار نقش دارند. هدف پژوهش پیش رو، بررسی رابطه میان رفتار شهروندی سازمانی و توانمندسازی روانشناختی کارکنان آموزش و پرورش استان مازندران است. از جامعۀ آماری پژوهش که 387 نفر از کارکنان آموزش و پرورش استان مازندران بودند، 172 نفر نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شده است و تجزیهوتحلیل آنها بهوسیلۀ نرمافزارهای اس.پی.اس.اس. و لیزرل انجام گرفته است. یافتهها نشان داد که رابطۀ بین توانمندسازی روانشناختی با رفتار شهروندی سازمانی، مثبت و معنادار است. همچنین این ارتباط مثبت و معنادار، میان ابعاد توانمندسازی روانشناختی و رفتار شهروندی سازمانی نیز یافت شد. هنگامی اثربخشی سازمانی بیشتر افزایش مییابد که کارکنان سطح بالایی از رفتار شهروندی سازمانی و ادراک از توانمندی داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
ارتباط رفتار شهروندی سازمانی و توانمندسازی روان شناختی کارکنان حسنعلی آقاجانی ١، حسین صمدی میارکلائی ٢، حمزه صمدی میارکلائی ٣ بقا در محیط نامطمئن و پر رقابت کنونی ، سازمان ها را به داشتن نیروهای متخصص و ماهر ملزم کرده است ، نیروهایی که فراتر از وظایف تکلیفـی خـود عمـل کننـد؛ زیـرا موفقیـت سازمان ها وابستگی زیادی بـه وجـود ایـن نیروهـا دارد.
با توجه به مواردی که بیان شد، هدف از انجام این پژوهش تبیین رابطـه بـین توانمندسـازی روان شناختی کارکنان (معناداری ، شایستگی ، خودسامانی و مؤثربودن ) و رفتار شهروندی سـازمانی (جوانمردی ، نوع دوستی ، وظیفه شناسی ، تواضع و ادب اجتماعی ) در سطح جامعة آمـاری کارکنـان ادارة آموزش و پرورش استان مازندران است .
نجفی ، نوروزی ، خازری ، نظری و دالوند (٢٠١١) نیز بعد از بررسی رابطه میان توانمندسازی و رفتار شهروندی ، بیان کردند که میان توانمندسـازی روان شـناختی و رفتـار شـهروندی سـازمانی کارکنان ، ارتباط معناداری وجود دارد.
با توجه به پیشینه و مفاهیمی که بیان شد، فرضیه های اصلی و فرعی پژوهش بـه شـرح زیـر مطرح می شوند: فرضیة اصلی H١: بین توانمندسازی روان شناختی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ، ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
بررسی ارتباط ساختاری میان متغیرها برای بررسی رابطة بین متغیرهای مدل (توانمندسازی روان شناختی و ابعاد آن و رفتار شـهروندی ) نیز، از تجزیه وتحلیل چندمتغیره یا رگرسیون چندگانه استفاده شده است که در این راستا، از مـدل معادلات ساختاری و به طور مشخص ، از مدل های ساختاری (تحلیل مسیر) اسـتفاده شـده اسـت .