چکیده:
مدیریت دانش در عصر دانایی و دانشمحوری، در اولویت سازمانها قرار گرفته است، دانش سرمایهای سازمانی تلقی میشود و مدیریت آن از اهمیت روزافزونی برخوردار است. این نوشتار با هدف بررسی وضعیت فاکتورهای زمینهای مدیریت دانش (شامل فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات و فرایندهای دانش) در شرکت سیمان خاش، بهمنظور اندازهگیری آمادگی سازمان برای اجرای مدیریت دانش، بهرشته تحریر درآمده است. در این راستا، عوامل زیرساختی مدیریت دانش در چهارچوب یک مدل تنظیم شد، سپس برازندگی مدل با استفاده از روشهای تحلیل عاملی و نرمافزار لیزرل مورد بررسی قرار گرفت. درنهایت وضعیت آمادگی شرکت در ابعاد مختلف با استفاده از روشهای توصیفی و تحلیلی با نرمافزار اس.پی.اس.اس. تشریح شد و فاکتورهای مورد نظر با آزمون فریدمن رتبهبندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد که فرهنگ سازمانی از نظر اهمیت در جایگاه اول قرار دارد و فاکتور مدیریت اطلاعات در میان کل فاکتورها رتبۀ اول اهمیت را دارد. در انتها پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت شرکت مورد مطالعه ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
در کشور ما نیز با توجه بـه درک اهمیـت واحـدهای صـنعتی و نقش آنها در ایجاد اشتغال و توسعة اقتصـادی پایـدار، توجـه بـه حـوزة مـدیریت دانـش ، تعیـین فاکتورهای زمینه ای مؤثر بر استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش و بررسی وضعیت آنهـا بـه منزلـة اولین گام در اجرای پروژه های مدیریت دانش ، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و می تواند راه کـار مؤثری در آشنایی هرچه بیشتر سازمان ها و دست اندرکاران بخش صنعت بـرای افـزایش کیفیـت فرایندها، عملیات و درنهایت قدرت رقابت پذیری این سازمان ها باشد.
براساس نظر دست اندرکاران دانـش ، مؤلفـه هـای فرایند دانش عبارتند از: نظام پردازش دانش ، نظـام تبـادل و تسـهیم دانـش (طبرسـا و اورمـزدی ، پیشینة پژوهش والمحمدی (١٣٨٨) به تعیین و اولویت بندی عوامل اصلی اجرای موفقیت آمیز مـدیریت دانـش در سازمان های کوچک و متوسط کشور پرداخـت کـه براسـاس تجزیـه وتحلیـل داده هـا، رهبـری و پشتیبانی مدیریت ارشد و فرهنگ سازمانی ، مهم ترین عوامل اصلی موفقیت و پاداش دهی ، ایجـاد انگیزه و الگوبرداری از بهترین ها، کمترین رتبه را به خود اختصاص دادند.
در این پژوهش ، پس از استخراج فاکتورهای زمینه ای و اساسـی موفقیـت مـدیریت دانـش و بررسی آنها از سوی استادان مدیریت دانش ، سه فاکتور که دارای اهمیت بیشتری بودند و عوامل دیگر را نیز تحت پوشش قرار می دادند، انتخاب و مورد تأییـد خبرگـان قـرار گرفتنـد و در قالـب هشت مؤلفه و شصت وپنج شاخص ، متغیرهای پژوهش را تشکیل دادند (جدول ١).