چکیده:
کارآفرینی سازمانی، یکی از شاخههای اصلی کارآفرینی است و نقش کلیدی در موفقیت سازمانها دارد. از سویی دیگر در بیشتر مطالعات، در میان عوامل متعدد تأثیرگذار بر توسعۀ کارآفرینی سازمانی، نقش سرمایۀ اجتماعی که مهمترین عامل شناختهشده، بهطور جدی مورد توجه قرار نگرفته است. از این رو، هدف اصلی این پژوهش توصیفی ـ همبستگی، بررسی نقش مؤلفههای سرمایۀ اجتماعی در کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی است. جامعۀ آماری پژوهش را 180 نفر از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی شهرستان زاهدان تشکیل دادند که تعداد صدوپنجاه نفر از آنان، بهروش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه با نظر متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و روایی سازه و پایایی ترکیبی ابزار پژوهش نیز، از طریق برآورد مدل اندازهگیری و پس از انجام اصلاحات لازم، بهدست آمد. نتایج پژوهش نشان داد که هر سه فرضیۀ اصلی پژوهش مورد پذیرش قرار گرفته و هر یک از مؤلفههای سرمایۀ اجتماعی شامل شناختی، رابطهای و ساختاری، اثر مثبت و معناداری بر متغیر وابسته داشتهاند و در مجموع 43 درصد از واریانس کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی شهرستان زاهدان را تبیین کردند. با توجه به یافتههای پژوهش، میتوان نتیجه گرفت افزایش سرمایۀ اجتماعی در سازمان، به تقویت و توسعۀ کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی منجر میشود.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نشان داد که هر سه فرضیة اصلی پژوهش مورد پذیرش قرار گرفته و هر یک از مؤلفه های سرمایة اجتمـاعی شامل شناختی ، رابطه ای و ساختاری ، اثر مثبـت و معنـاداری بـر متغیـر وابسـته داشـته انـد و در مجموع ٤٣ درصد از واریانس کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی شهرستان زاهـدان را تبیین کردند.
با توجه به مطالب اشاره شده و در نظر گرفتن تأثیرپذیری کارآفرینی سازمانی و مؤلفه های آن از پیوندها و ارتباطات اجتماعی و اهمیت سرمایة اجتماعی که پیش شرطی ضروری برای توسعه و تقویت کارآفرینی در سازمان هستند و همچنین با مد نظر قـرار دادن پـایین بـودن نـرخ شـاخص کارآفرینی سازمانی در ایران ، به ویژه در سازمان های دولتی که بر اساس گزارش دفتـر دیـده بـان جهانی کارآفرینی ١ (٢٠١١) کمتر از یک درصد است (کلی ، سـینگر و هرینگتـون ، ٢٠١٢)، مسـئلة اصلی این پژوهش این است که آیا سرمایة اجتمـاعی و مؤلفـه هـای آن (سـاختاری ، رابطـه ای و شناختی ) از نقش مثبتی در تقویت و توسـعة کـارآفرینی سـازمانی در سـازمان جهـاد کشـاورزی برخوردار هستند یا خیر؟ با توجه به مسئلة طرح شده ، این پژوهش با هدف اصلی بررسـی نقـش مؤلفـه هـای سـرمایة اجتماعی در کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی شهرستان زاهدان انجام گرفت .
Global Entrepreneurship Monitor (GEM) پیشینة پژوهش پیشینة نظری کارآفرینی سازمانی کارآفرینی سازمانی از مفاهیم بسیار مهمی است که اهمیت و مزایای آن در سال های اخیر بـرای شمار زیادی از سازمان ها، شرکت ها و بنگاه های تجـاری در زیـر بخـش هـای مختلـف صـنعتی ، کشاورزی و خدماتی کاملا محسوس شده است (رضائی ، قلی فر و صفا، ١٣٩٠).