چکیده:
این پژوهش با هدف شناسایی نقش فضای سازمانی کارآفرینانه در بهبود عملکرد نوآورانۀ مؤسسههای تحقیقات کشاورزی دولتی با روش تحلیل همبستگی از نوع تحلیل ماتریس کوواریانس ـ واریانس انجام گرفته است. جامعۀ آماری، شامل 2768 نفر از اعضای هیئت علمی و محققان مراکز و ایستگاههای تحقیقاتی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی است که برای نمونهگیری، از هر منطقۀ جغرافیایی کشور یک استان انتخاب و در نهایت 320 نفر بهصورت تصادفی و با رعایت انتساب متناسب و بهکمک فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامهای در قالب طیف لیکرت است که برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. برای سنجش روایی پرسشنامه، از روش روایی تشخیصی با استفاده از شاخص میانگین واریانس استخراجشده و برای تعیین پایایی از روش پایایی ترکیبی استفاده شد. روش آماری غالب، مدلیابی معادلات ساختاری بوده است که تحلیلهای آن با استفاده از بستۀ نرمافزاری لیزرل نسخۀ 8/8 انجام گرفت. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که در شکلگیری فضای سازمانی کارآفرینانه (شامل چهار بعد مدیریت منابع انسانی، ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی و کنترل سازمانی)، بعد مدیریت منابع انسانی بیشترین سهم را دارد. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که چهار عامل تبیینکنندۀ فضای سازمانی، نقش معناداری در عملکرد نوآورانۀ مؤسسههای تحقیقات کشاورزی دولتی کشور دارند. بنابراین فضای سازمانی کارآفرینانه، سبب بهبود اقدامات نوآورانۀ سازمان میشود.
خلاصه ماشینی:
رتبه بندی سازه های تشکیل دهندة فضای کارآفرینانه در مدل تحلیل عاملی تأییدی مرتبة دوم رتبه علامت در مدل ابعاد شکل گیری فضای کارآفرینانه انحراف استاندارد بار عاملی t 1 HRM مدیریت منابع انسانی 0/087 0/71** 7/03 2 Structure ساختار سازمانی 0/147 0/58** 5/97 3 Culture فرهنگ سازمانی 0/076 0/53** 5/78 4 Control کنترل سازمانی 0/070 0/49** 6/07 **: معناداری در سطح ٩٩ درصد اطمینان یا یک درصد خطا (١/٩٦< t).
اثر متغیرهای فضای کارآفرینانه بر عملکرد نوآورانه همراه با معناداری آنها ابعاد فضای کارآفرینانه علامت در مدل ضریب مسیر استاندراد شده t P مدیریت منابع انسانی HRM 0/38** 5/83 0/01 ساختار سازمانی Structure 0/28** 5/56 0/01 فرهنگ سازمانی Culture 0/28** 5/10 0/01 کنترل سازمانی Control 0/20** 4/36 0/01 چنانچه از نتایج جدول ٦ مشخص است ، اثر هر چهار بعد فضای کارآفرینانه بر ابعـاد نـوآوری معنادار است .
همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که بعد دوم مورد مطالعه در فضای کارآفرینانه سازمان ، یعنی ساختار سازمانی ، اثر معناداری بر شکل گیری و کسب ابعاد عملکـرد نوآورانـة مؤسسـه هـای تحقیقاتی دارد (٥/٥٦ = t و ٠/٢٨= β)؛ زیرا مقدار تـی .
نتایج تحلیل مسیر برای بعد سوم مورد مطالعه در فضای کارآفرینانه سازمان ، یعنـی فرهنـگ سازمانی ، اثر معناداری را بر شکل گیری و کسب ابعاد عملکرد نوآورانـة مؤسسـه هـای تحقیقـاتی نشان داد (٥/٥٦ = t و ٠/٢٨= β)؛ زیرا مقدار تی .
نتیجة کلی یافته های این پژوهش نشان می دهد که مدیریت منابع انسانی بیشـترین نقـش را در شکل گیری فضای سازمانی مطلوب کارآفرینی و نوآوری دارد.