چکیده:
هدف نوشتار حاضر، شناسایی آسیـبهای فضای مجازی بیـن دانشآموزان دختـر مقطع متـوسطة شهر یـزد است. روش، توصیفی ـ پیمایشی و جامعة آماری شامل کلیة دانشآموزان دختر مقطع متوسطة شهر یزد است که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار شامل پرسشنامة «محقق ساخته» میباشد. برای آزمون فرضیهها از تحلیل واریانس رتبهای «فریدمن» استفاده شد. نتایج نشان داد که استفاده از فضای مجازی در ابعاد خانوادگی، تحصیلی، سازگاری، اعتقادی ـ عبادی و روانی دانشآموزان تأثیر منفی دارد و بین وسایل، «تلفنهمراه» بیشترین و بازیهای رایانهای کمترین آسیب را بر دانشآموزان داشته است. دانشآموزان در اولویتبندی راهکارهای مقابله با آسیبهای فضای مجازی، تقویت ارتباطات منطقی و عاطفی در خانواده و جایگزینکردن تفریحهای سالم، درگیرکردن افراد در فعالیتها و برنامههای مثبت را مهمترین و افزایش نظارت حوزههای سیاسی ـ امنیتی و فیلترینگ را کماهمیتترین راهکار برای کاهش آسیبهای فضای مجازی دانستهاند
خلاصه ماشینی:
"میانگین، انحراف معیار و آزمون تحلیل واریانس رتبهای فریدمن برای فرضیه چهارم گویههای فرضیة چهارم میانگین انحراف معیار میانگین رتبه تعداد 404 اینترنت 38/17 83/2 58/2 خیدو 667/699 بازی 71/13 46/2 38/1 درجة آزادی 4 تلویزیون 12/19 3 47/3 معناداری 001/0 ماهواره 74/19 41/3 64/3 تلفنهمراه 05/20 66/2 94/3 همانطور که در جدول (9) مشخص است، تلفنهمراه با میانگین 05/20 بیشترین و بازیهای رایانهای با میانگین 71/13 کمترین آسیب را در وضعیت اعتقادی- عبادی دانشآموزان دارد؛ بنابراین آزمون آماری به طور معناداری (P<0/001) را نشان میدهد که گرچه همة وسایل مؤثر در فضای مجازی، آثار منفی معناداری در وضعیت اعتقادی ـ عبادی دانشآموزان دارد، میزان آسیب از بیشترین به کمترین بهترتیب تلفنهمراه، ماهواره، تلویزیون، اینترنت و بازیهای رایانهای است.
میانگین، انحرافمعیار و آزمون تحلیلواریانس رتبهای فریدمن برای فرضیة پنجم گویههای فرضیة پنجم میانگین انحراف معیار میانگین رتبه تعداد 404 اینترنت 86/16 71/3 62/2 خیدو 828/662 بازی 46/13 58/3 73/1 درجة آزادی 4 تلویزیون 30/18 12/4 20/3 معناداری 001/0 ماهواره 72/17 51/4 93/2 تلفنهمراه 62/23 74/3 51/4 همانطور که در جدول (10) مشخص است، تلفنهمراه با میانگین 62/23 بیشترین و بازیهای رایانهای با میانگین 46/13 کمترین آسیب را در وضعیت روانی دانشآموزان دارد؛ بنابراین آزمون آماری به طور معناداری (P<0/001) را نشان میدهد که گرچه همة وسایل مؤثر در فضای مجازی، آثار منفی معناداری در وضعیت روانی دانشآموزان دارد، میزان آسیب بهترتیب تلفنهمراه، تلویزیون، ماهواره، اینترنت و بازیهای رایانهای است."