چکیده:
امروزه رضایتمندی خدمات گیرندگان اهمیت روزافزونی دارد. بر اساس مفهوم مشتری محوری، تنها خط مشی کارآمد برای تضمین بقای سازمان ها، رفع کاستی ها و افزایش توانمندی ها و ارتقای کمی و کیفی به نظر مشتری است. رکن اصلی در دانشگاه ها دانشجویان هستند و دیدگاه های آنان، ضامن موفقیت سازمان است. این مقاله به بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان دانشگاه شهید ستاری از عملکرد دانشگاه پرداخته است. بدین منظور از بین دانشجویان مقطع کارشناسی، نمونه ای 302 نفره بر اساس جدول اچ. اس. بولا و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و برای سنجش آن از یک پرسش نامه 61 سوالی رضایتمندی دانشجویی موسسه نوئل لویتس (2007) که روایی آن به وسیله روایی صوری و اعتبار آن به وسیله آلفای کرونباخ محاسبه شده (بعد اهمیت 95/0 و بعد رضایت 93/0) استفاده شد.این پژوهش از نظر اهداف، کاربردی؛ از نظرداده ها، کمی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه، مقطعی توصیفی است. داده ها بر اساس آزمون های آماری t تک نمونه ای و فریدمن مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان می دهد که میزان رضایتمندی دانشجویان از عملکرد دانشگاه مطلوب است (05/0p<)؛ میزان اهمیت مولفه های (اثربخشی راهنمایی و مشاوره تحصیلی، جو دانشکده، زندگی در مجتمع دانشگاهی، خدمات حمایتی، اهمیت دادن به دانشجویان، اثربخشی آموزشی، اثربخشی استخدام و کمک های مالی و حمایتی، اثربخشی پذیرش دانشجو، سلامت و امنیت دانشکده ها، خدمات برتر و دانشجو مداری) از دید دانشجویان در حد مطلوب است (05/0p<)؛ میزان رضایتمندی دانشجویان از مولفه های اثربخشی راهنمایی و مشاوره تحصیلی، جو دانشکده، زندگی در مجتمع دانشگاهی، خدمات حمایتی، اهمیت دادن به دانشجویان، اثربخشی آموزشی، اثربخشی پذیرش دانشجو، خدمات برتر، دانشجو مداری و پاسخگویی به جمعیت-های گوناگون مطلوب (05/0p<) و از مولفه های کمک های مالی و حمایتی و سلامت و امنیت دانشکده ها نامطلوب است (05/0
خلاصه ماشینی:
روزگار (١٣٩٠)، در پژوهشي به ارزيابي و مقايسه عملکرد دروني دانشگاه آزاد اسلامي واحدهاي تهران مرکزي و تهران جنوب که در ١٢ حيطة اثربخشي راهنمايي و مشاوره تحصيلي ، جو دانشکده، زندگي در مجتمع دانشگاهي ، خدمات حمايتي ، اهميت دادن به دانشجويان، اثربخشي آموزشي ، اثربخشي استخدام و کمک هاي مالي و حمايتي ، اثربخشي پذيرش دانشجو، سلامت و امنيت دانشکده ها، خدمات برتر، دانشجو مداري و پاسخگويي به جمعيت هاي گوناگون انجام داده است ، به اين نتايج دست يافت که تمامي مؤلفه ها از اهميت زيادي برخوردارند؛ دانشجويان از هيچ يک از مؤلفه ها رضايت ندارند.
ميزان اهميت هر يک از مؤلفه ها (اثربخشي راهنمايي و مشاوره تحصيلي ، جو دانشکده، زندگي در مجتمع دانشگاهي ، خدمات حمايتي ، اهميت دادن به دانشجويان، اثربخشي آموزشي ، اثربخشي استخدام و کمک هاي مالي و حمايتي ، اثربخشي پذيرش دانشجو، سلامت و امنيت دانشکدهها، خدمات برتر و دانشجو مداري) از ديد دانشجويان چگونه است ؟ براي بررسي سؤال مورد نظر از آزمون t تک نمونه اي استفاده گرديده است .
ميزان رضايت دانشجويان از هر يک از مؤلفه ها (اثربخشي راهنمايي و مشاوره تحصيلي ، جو دانشکده، زندگي در مجتمع دانشگاهي ، خدمات حمايتي ، اهميت دادن به دانشجويان، اثربخشي آموزشي ، اثربخشي استخدام و کمکهاي مالي و حمايتي ، اثربخشي پذيرش دانشجو، سلامت و امنيت دانشکده ها، خدمات برتر، دانشجو مداري و پاسخگويي به جمعيت هاي گوناگون) چگونه است ؟ براي بررسي سؤال مورد نظر از آزمون t تک نمونه اي استفاده گرديده است .