چکیده:
ایران و روسیه در دوره پس از جنگ سرد، با درک وضعیت ژئوپلتیک، نیازهای داخلی متقابل و نیازهای محیط پیرامونی خود بستر مناسبی را برای همکاری پیدا کردهاند، اما هنوز چنانکه باید، گسترش نیافته است. با توجه به وضعیت جغرافیایی و منافع ملی دو کشور، یکی از زمینههای مناسب برای توسعه همکاریها میان ایران و روسیه، تعاملات در زمینه تأمین نیازهای امنیتی است. مقاله حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با هدف بررسی روابط امنیتی و همچنین نگاه دو دولت به یکدیگر، به این پرسش میپردازد که چرا ثبات و امنیت در منطقه باید در نتیجه همکاری ایران و روسیه تأمین گردد و تعامل سازنده ایران و روسیه است که ثبات و امنیت منطقه را در پی خواهد داشت.
خلاصه ماشینی:
بحثي که اين نوشتار دنبال مينمايد زمينـه سـاز شـکل گيـري سـئوالاتي از ايـن قبيـل ميگردد که آيا منافعي که به صورت مشـترک ميـان دو کشـور وجـود دارد، از اهميـت امنيتـي برخوردار است ؟ تعاملات امنيتي ايران و روسيه از حيث شناسايي تعارض ها و توافق ها چگونـه ارزيابي ميگردد؟ و چگونه ميتوان گفتمان موجود در همکاريهاي ايران و روسيه را به سمت امنيت سازي هدايت کرد؟ ١٥٧ ايران و روسيه ميتوانند بـا تعامـل بـه تحکـيم محـيط پيرامـوني خـود بپردازنـد و از گسـترش جدال هاي سياسي، منازعات نظامي و تعارضات محيطي به داخل مرزهاي خود جلوگيري و با ايجـاد ثبات بين المللي، حتي محيط داخلي خود را بازسـازي کننـد.
1. федеральная служба безопасности Российской федерации (FSB) در مورد تعريف «امنيت دولت » نيز بايد گفت بر اساس تعريفي که روس هـا ارائـه داده انـد، اين امر شامل يکسري اقدامات سياسي، اقتصادي، اجتمـاعي، نظـامي و حقـوقي اسـت کـه بـه منظور حفظ دولت ، تماميت ارضي و شناسايي متخاصمان کشور و همچنـين ، مخالفـان داخلـي انجام ميگيرد، ارتش ، سرويس هاي اطلاعاتي و همچنين ارگانهـاي اجـراي قـانون نيـز مسـئول برقراري امنيت دولت هستند ١(oval.
روسيه در حوزه درياي خزر بايد با ايالات متحده ، اروپا، چين و حتي ترکيه رقابت نمايـد، از طرفـي همين شرايط نيز براي حفظ امنيت مرزهاي شمالي ايران ضروري است ؛ اما اين گونه که به نظر مـي- رسد اهميت همکاري فدراسيون روسيه و ايران حداقل توسط سياستمداران تا حـدودي دسـت کـم گرفته شده است (٢٠١٢ ,iran.