چکیده:
پویایی هر علمی در گرو نقد منصفانة آثار منتشرشده در آن زمینه است. بیتردید نگارش و پدیدآوردن یک اثر جدید در هر زمینه به بررسی و ارزیابی آثار منتشرشدة قبل از آن و بررسی کاستیها و نقاط قوت آنها بستگی بسیار دارد. این ارزیابیها منجر به آن میشود تا تجدید چاپ و انتشار کتابهای جدید با کاستی کمتر و نوآوری بیشتری انجام پذیرد. یکی از نهادهای رسمی کشور که بررسی کتابها و متون آموزشی و کمکآموزشی حوزة علوم انسانی را با مشارکت داوران دانشگاهی و متخصص در این زمینه عهدهدار است، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است که از طریق شورای بررسی متون به آن میپردازد. در حوزة علوم اقتصاد، مدیریت، و حسابداری درس «پول، ارز و بانکداری» یکی از دروسی است که دانشجویان این رشته باید آن را فرا گیرند و در مجموعة دروس آموزشی کارشناسی و همچنین کارشناسی ارشد قرار دارد. این مطالعه بر آن است که با شاخصهای تعیینشدة شورای بررسی متون و ارزیابیهای داوران، و با روش تحلیل محتوا، پانزده اثر منتشرشده در زمینة پول، ارز و بانکداری را به دو صورت جداگانه و جمعی و در قالب ارزیابی شکلی و محتوایی مطالعه کند. نتایج حاکی از آن است که برای هر دو صورت ارزیابی شکلی و محتوایی به طور متوسط در اکثر کتابهای بررسیشده نمرة بین 3 - 99/3 از 5 در نظر گرفته شده است.
The dynamism of any science depends on fair criticism of the published works in that field. Undoubtedly، writing and publishing a new work in any field is greatly concerned with the review of previously published works as well as evaluation of their strengths and weaknesses. Such evaluations help to publish new books with less deficiencies and more creativity. The Institute for Humanities and Cultural Studies is one of the Iranian official organizations responsible for reviewing educational and course textbooks inhumanities by its expert academic reviewers. The Institute accomplishes this task through the Iranian Council for Reviewing Books and Texts on Human Sciences. In economics، management and accounting majors، “Money، Currency and Banking” is an obligatory course in both undergraduate and postgraduate programs. Applying the indices set by the Iranian Council for Reviewing Books as well as the reviews done by the reviewers، the present paper aims to study both content and form of 15 published books in the field of money، currency and banking both individually and collectively by using the content analysis method. The results indicate that most of the reviewed books are graded between 3 to 3.99 out of 5 in terms of both form and content.
خلاصه ماشینی:
از جمله پیشنهاداتی که برای این اثر ارائه شده است می تـوان بـه پژوهش نامۀ انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، سال سیزدهم ، شمارٔە اول ، بهار ١٣٩٢ مواردی همچون به روزسازی آمار، جابه جایی فصول سوم و چهارم (به علت این کـه بخـش سیاست پولی بایستی بعد از فصل عرضۀ پول باشد)، تکمیل نظریات مربـوط بـه تقاضـای پول ، استانداردسازی ارجاعات در طول کتاب ، و رفع اشکالات شکل ها و ایرادات نوشتاری اشاره کرد.
ب ) بررسی محتوایی : کاربرد مناسب اصطلاحات تخصصی و معادل سازی خـوب آن ها، بررسی مسائل و مشکلات بانک داری اسلامی ، استفادٔە مناسب از منابع موجـود در جهان اسلام ، نوآوری موضوع به سبب بیان صـریح و روشـن مسـائل مربـوط بـه مشکلات بانکی و مشارکت مالی در شرکت هایی که بر مبنای عقود اسـلامی فعالیـت می کنند از نقاط قوت آن است همچنین ، دقت و امانت داری در ترجمه ، نظم منطقی و انسجام مطالب کتاب ، و ارائۀ نکاتی راجع به دیدگاه فقهی شیعه در پی نوشت ها به قلم مترجم (نویسندٔە اصلی کتاب دیدگاه های اهل سنت را مورد توجه قرار داده است ) از نقاط قوت محتوایی دیگر این اثر ذکر شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) پژوهش نامۀ انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، سال سیزدهم ، شمارٔە اول ، بهار ١٣٩٢ ٥,١,١,٣ تناسب حجم آثار با محتوای واحدهای درسی یکی دیگر از شاخص های بررسی کتب درسی تناسـب آثـار بـا سرفصـل هـای درسـی مصوب شورای عالی برنامه ریزی است بنابراین ، در این مطالعـه شـاخص مـذکور بررسـی می شود؛ نتایج حاکی از آن است که ٣٣% آثار تناسب حجم اثر با تعداد واحدها را به خوبی رعایت کرده اند.