چکیده:
این مقاله به بررسی جایگاه تصور و تصدیق در ادراک خدا از دیدگاه علامه طباطبائی میپردازد. با نگاهی به سیر تطور ادله خداشناسی، به دست میآید اکثر اشکالات در زمینه بحث از خدا، از نرسیدن به مدعا و تصور ناصحیح مسئله نشات میگیرد و نقد براهین خداشناسی در غرب نیز متاثر از همین موضوع است. علامه طباطبائی ضمن تصریح و تاکید بر این نکته، و ضمن اعتقاد به اینکه وجود خدا و وجوب ازلی او، بدیهی اولی است و از برهان مستغنی است، سعی میکند از همین نقطه با طرح صحیح مسئله، ادراک خدا را با فطرت به هم گره زده و از فطری بودن علم حصولی و حضوری به خدا، سخن گوید.
در این پژوهش، تلاش شده است بحث فطرت از زاویه وجودشناختی و معرفتشناختی و از منظر علامه طباطبائی مورد تشریح قرار گیرد و به مدد توجه به فطرت از منظر معرفتشناختی، «حقانیت» و «معقولیت» باور به خدا مورد تحلیل و تبیین واقع گردد. ریشهیابی ادراک ناصواب خدا و طرح بحث فطرت از زاویه وجودشناختی و معرفتشناختی و تفکیک معرفتشناسانه حقانیت و معقولیت باور به خدا، از جمله نکات مورد توجه و مهم این نوشتار است.
The present paper investigates the position of conceptualization and judgment in the perception of God according to 'Allameh Tabatabaii's view. If we review the course of development of the arguments concerning theology، we will see that most of the problems existing in the discussions about God originate from not achieving this claim and from misconceiving the subject، and this has influenced the criticism of the arguments concerning theology in the west. Having stressed this point and believing that the existence of God and His pre-eternal necessity is a prior axiom and beyond argument، Allameh Tabatabaii associates perception of God to the primordial nature and talks about the innateness of acquired knowledge and intuitive knowledge of God. This paper investigates the subject of fitrah (nature) both existentially and epistemologically in the light of 'Allameh Tabatabaii's viewpoint. "Rightfulness" and "rationality" of the belief in God have been analyzed and expounded on the basis of the epistemological view about nature. Among the main concerns of this paper are: exploring the causes of misconception of God، discussing the subject of nature both existentially and epistemologically، and epistemological separation of rightfulness and rationality of the belief in God.