چکیده:
مقاله حاضر با تمسک به روش تحلیلی و اسنادی نشان میدهد قاضی عبدالجبار به ویژگیهایی در شهود اخلاقی قائل است که مبنای دریافت اصول اخلاقی هستند. وی از این منظر معنای شر را شناسایی کرده و برای آن تعریف حقوقی ارائه نموده است. از اینرو، هدف مقاله ارائه مبانی و اصول «شر»، از دیدگاه قاضی عبدالجبار است.
در این زمینه، بیهودگی و دروغگویی به عنوان مبانی ظهور شر معرفی شده، جایگاه خداوند و نسبت او با شر نیز مورد تحلیل قرار میگیرد. عبدالجبار در راستای نظر به اصل موضوع نیز سه دسته دلیل فلسفی، کلامی و وحیانی ارائه کرده تا نشان دهد خداوند نیز قادر به انجام شر میباشد.
Present paper seeks to offer a research showing that Qazi ‘Abd Aljabbar believes in some qualities in moral intuition which provide the basis to understand moral rules. The research method is library and documentary. He recognizes the essential meaning of evil from this point of view and proposes a legal definition for it. Hence، the article seeks to provide principles and bases of "evil" from the viewpoint of Qazi ‘Abd al-Jabbār.
In this respect، absurdity and lying are presented as bases for evil manifestation، and God's status and His relation with evil are investigated and analyzed. ‘Abd al-Jabbār. considering the Subject-matter in question، has proposed three groups of reasons - philosophical، theological، and revealed – to prove that God can do evil، too.