چکیده:
هدف: این پژوهش به منظور مقایسه مهارتهای بینایی- حرکتی در دانشآموزان سن دبستانی دارای افت شنوایی عمیق و همسالان عادی اجرا شده است. روش: تحقیق حاضر در قالب طرح پسرویدادی و با استفاده از آزمون مهارتهای بینایی- حرکتی، نسخه بازبینی شده (گاردنر، 1995) صورت گرفت. به علت محدودیت دسترسی به دانشآموزان با آسیب شنوایی عمیق، نمونهها از تمامی دانشآموزانی که واجد شرایط ورود به این پژوهش بودند، از دو مدرسه ناشنوایان پسرانه و دخترانه به تعداد 41 نفر (20 پسر و 21 دختر) انتخاب شده و به تعداد برابر از دانشآموزان عادی از دو مدرسه ابتدایی پسرانه و دخترانه نمونهگیری به شکل تصادفی انجام شد. در مرحله بعد، آزمون فوق بر روی 82 نفر از دانشآموزان با آسیب شنوایی عمیق و عادی 6 تا 12 ساله شهر کرج، اجرا گردید. یافتهها: تفاوت معناداری بین مهارت بینایی- حرکتی دانشآموزان دارای افت شنوایی عمیق و عادی وجود دارد (01/0 P<). علاوه بر این، دو گروه در مهارتهای بینایی- فضایی، تجزیه و تحلیل بینایی و یکپارچگی بینایی حرکتی نیز تفاوت معنادار داشتند (01/0P<). نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان میدهد که یکی از حیطههایی که در کودکان با افت شنوایی عمیق ممکن است دچار اختلال باشد، مهارت بینایی- حرکتی و زیرمجموعه مهارتهای مرتبط با آن است. بنابراین بکارگیری روشهای ارزیابی جهت شناسایی نقاط ضعف دانشآموزان در این زمینه و ارائه برنامههای توانبخشی مناسب برای کودکان با آسیب شنوایی عمیق ضروری است.
Objective: This study compares visual- motor skills in school-age students with and without profound hearing loss.
Methods: The present research method was causal-comparative. Utilizing Test of Visual-Motor Skills-Revised (Gardner، 1995) standardized by Farahbod and Minaei، 2002، fortyone (20 males، 21 females) students with profound hearing impairment and the same number of normal students were selected. The students were selected from two different groups of boys and girls schools with 6 to 12 years old from Alborz province.
Results: The findings of this study revealed a significant difference between visual-motor skills of students with profound hearing loss and normal students (P<0/01). In addition، other variables including visual-spatial، visual analysis and visual motor integration skills were also significantly different in the two groups (P<0/01).
Conclusion: This study concludes that visual-motor skills are affected in children with profound hearing loss. Therefore، applying the evaluation of visual motor skills and appropriate rehabilitation programs for children with profound hearing impairment could be recommended.