چکیده:
هدف: در این پژوهش، اثربخشی آموزش ادراک دیداری و ادراک شنیداری بر توانایی خواندن کودکان نارساخوان پایه سوم ابتدایی خمینیشهر مورد مقایسه قرار گرفته است.روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود. بدین منظور 30 دانشآموز دختر سوم ابتدایی از شهرستان خمینیشهر به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 10 نفری (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از: آزمون هوشی وکسلر کودکان و آزمون تشخیص سطح خواندن. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش ادراک دیداری و شنیداری بر توانایی خواندن کودکان نارساخوان موثر بوده است. نتایج آزمون کمترین تفاوت معنادار نیز نشان داد که بین دو روش ادراک دیداری و شنیداری تفاوت معناداری وجود ندارد، نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که در کنار سایر روشهای آموزشی و درمانی میتوان از آموزش ادراک دیداری و شنیداری نیز استفاده نمود.
Objective: The present study compared the effectiveness of audio-visual perception teaching on reading ability of 3rd grade dyslexic children at the schools of Khomeinishahr.
Method: It was experimental study with experimental-control group; therefore 30 primary school female students were selected through multi-stage cluster random sampling method from the town of Khomeinishahr، afterwards they were put into three groups of ten (two experimental and one control group). The applied instruments included: Wechsler intelligence reading aptitude test.
Results: The results of the study indicated audio-visual perception training was effectvie. Morevore the resutls of LSD test showed that there was not a significant difference between two methods of auditory and visual perception.
Conclusion: Teaching perceptual skills can be applied in concommitant with other teaching and medication methods.