چکیده:
هدف: این مطالعه به منظور مقایسه عملکرد کودکان دارای اختلالات یادگیری کلامی و غیرکلامی در آزمون نظریه ذهن و مولفه های آن انجام شد.
روش: در این تحقیق، 60 دانش آموز پسر پنجم و ششم ابتدایی شهر اهواز که پس از تشخیص نوع اختلال یادگیری، با روش تصادفی ساده انتخاب شدند و در یک مطالعه مقطعی– مقایسه ای شرکت کردند. ابزار این پژوهش آزمون نظریه ذهن بود.
یافته ها: داده های حاصل با روش تحلیل واریانس چندمتغیری MANOVA تحلیل گردید و نتایج نشان داد که کودکان دارای اختلالات یادگیری کلامی و غیرکلامی در آزمون نظریه ذهن تفاوت معنی داری با یکدیگر دارند و کودکان دارای ناتوانایی های یادگیری غیرکلامی، کاستی های بیشتری در آزمون نظریه ذهن دارند.
نتیجه گیری: این نتایج نشان داد که کاستی های عملکرد در تکالیف نظریه ذهن با اختلالات یادگیری غیرکلامی مرتبط است.
Objective: This Study was conducted to compare children with verbal and nonverbal learning disabilities on theory of mind test and components.
Method: The participants participated in an one cross-sectional study، included 60 students boys who were selected simple randomly from students in the fifth and sixth grade at primary schools of Ahvaz city. The instrument of the study was theory of mind test.
Results: The collected data was analyzed with MANOVA method and The results showed that the children with verbal and nonverbal learning disabilities in theory of mind test is significantly different. The children with nonverbal learning disabilities had more deficits in theory of mind test.
Discussion: This results indicate that deficits in performance of theory of mind tasks، relates to nonverbal learning disabilities.