چکیده:
«صبر» در قرآن کریم به عنوان راهبرد پیشبرد اهداف انبیا مطرح است. این راهبرد در طول حیات و رسالت حضرت محمد(ص) کارکرد فراوانی داشته است. کفار برای انصراف رسول اکرم(ص) از انجام رسالت خویش، طرح های مختلف از جمله تطمیع، اذیت و آزار، تخریب شخصیت، تحریم شنیدن قرآن و محاصره اقتصادی را اجرا کردند، اما آن حضرت (ص) با صبر تام محمدی بر تمام این طرح ها غلبه نمود. کفار در تخریب شخصیت حضرت از هیچ چیز فروگذار نکردند و اتهامات مختلف مانند سحر و دروغگویی، جنون و شاعری، استهزاء و مقطوع النسل بودن را بر حضرت وارد نمودند، اما خداوند متعال در قرآن کریم به آن حضرت دلگرمی داده و سفارش هایی از قبیل دوری گزیدن، پاسخ نیکو و پرداختن به حمد و سجده حق تعالی فرموده است. یادآوری می شود که تحقیق به شیوه کتابخانه ای و تحلیلی و توصیفی می باشد.
خلاصه ماشینی:
کفار برای انصراف رسول اکرم (ص ) از انجام رسالت خویش ، طرح های مختلف از جمله تطمیع ، اذیت و آزار، تخریب شخصیت ، تحریم شـنیدن قـرآن و محاصـرة اقتصادی را اجرا کردند، اما آن حضرت (ص ) با صبر تام محمدی بـر تمـام ایـن طرح ها غلبه نمود.
آنهـا در راستای اهداف بلنـد خـود از صـبر یـاری جسـته تـا جـایی کـه شـعار همـۀ انبیـا در برابـر آزار و اذیت های مخالفان و تکذیب های اقوام خود این بـود: «و لنصـبرن علـی مـا آذیـتمونـا و علـی اللـه فـلیتـوکـل المتـوکلـون : و البتــه بــر آزاری کــه بــه مــا رســاندید، شــکیبایی خــواهیم کــرد و توکل کنندگان باید تنها بر خدا توکل کنند» (ابـراهیم / ١٢).
ج ) صبر حضرت محمد(ص ) روایتی از رسول خدا(ص ) است که فرمود: «صبر بـر سـه قسـم اسـت : اول ، صـبر بـه هنگـام مصیبت .
روایات فراوانی از معصومین (ع ) به مسألۀ صبر بر مصائب اشاره دارد؛ از جمله آنهـا مـوارد زیـر است : «امام علی(ع ) میفرمایـد: هـر کـس صـبر کنـد تحمـل مصـیبت هـا بـر او آسـان مـیشـود» (آمدی،١٣٦٦: ٢٨٢).
در آیـات مختلفـی از قرآن کریم بدین مسأله اشاره شده اسـت و خداونـد پیـامبر اسـلام را نسـبت بـه ایـن موضـوع دلگرمی داده ، سفارش به شکیبایی و صبر می فرمایـد.
* پـیش از تـو نیـز پیـامبرانی تکـذیب شـدند و در برابـر تکـذیب هـا، صبر و استقامت کردند و (در این راه ،) آزار دیدنـد، تـا هنگـامی کـه یـاری مـا بـه آنهـا رسـید» (انعام / ٣٤ ـ ٣٣).