چکیده:
هدف: هدف پژوهش تعیین رابطه میزان و نحوه استفاده از اینترنت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر بود.
روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع اول دبیرستان نواحی چهارگانه ی آموزش و پرورش شهر شیراز به تعداد 545184 بود که از میان آنها 600 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای انتخاب شد. ابراز گردآوری اطلاعات، پرسشنامه سنجش وابستگی به اینترنت دمیتروویچ ( 2008 )، پرسشنامه محقق ساخته ی میزان و چگونگی استفاده از اینترنت و نیز معدل دانش آموزان به عنوان معیار پیشرفت تحصیلی آنها بود.
یافته ها: یافته ها تفاوت معنی داری را بین دانش آموزان دختر و پسر در استفاده از موتورهای جستجوگر، جستجوی مقاله از اینترنت، ایجاد صفحات وب، بازی های اینترنتی و سرگرمی ها نشان داد، به گونه ای که میزان استفاده دانشآموزان پسر در موارد بالا بیش از دختران بود. همچنین رابطه بین وابستگی به اینترنت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان منفی بود.
نتیجه گیری: توجه به تفاوتهای جنس و وابستگی دانش آموزان دختر و پسر به اینترنت و ارتباط آن با زندگی اجتماعی و تحصیلی آنها مسئله ای کاملا حائز اهمیت است که باید برنامه های آموزشی آگاهی دهنده برای پیشگیری از عواقب آن تدوین شود.
Aim: The main purpose of this study was to investigate the relationship between the rate and type of internet usage with educational achievement of boys and girls in high schools.
Methods: The research method was correlation one. Statistical population included 545184 students of first grade of Shiraz high schools from four educational districts that 600 students of them were selected as research sample by using random multi-stage cluster sampling method. Data instruments were included: Internet addiction questionnaire made by Demetrovics (2008) and self made questionnaire for measuring the rate and type of internet usage and GPA of students’ grade as an index of academic achievement.
Findings: Findings indicated the significant differences among boys and girls students in terms of using search engine motors، searching articles from internet، creating web pages، using internet games and other entertainments. As، the amount of boys students’ usage was more than girls. Also، there was a negative relationship between students’ Internet addiction and their academic achievement.
Conclusion: Attention should be made to the gender differences related to the students’ internet usage and the amount of their dependence to Internet، because of its importance for students’ social and academic life. There should be informative educational programs for avoiding the bad results of addiction to internet.
خلاصه ماشینی:
چگونگی استفاده از اینترنت برحسب جنس دانش آموزان (به تصویرصفحه رجوع شود ) یافته های جدول ١ نشان می دهد که خی دو محاسبه شده معنی دار است .
نتایج آزمون خی دو در بررسی شدت استفاده از اینترنت بر حسب شغل پدر (به تصویرصفحه رجوع شود ) یافته های جدول ٥ نشان می دهد که خی دو محاسبه شده معنی دار نیست و بنابراین شدت وابستگی به اینترنت دانش آموزان مستقل از شغل پدر است .
نتایج آزمون خی دو در بررسی شدت استفاده از اینترنت بر حسب شغل مادر (به تصویرصفحه رجوع شود ) یافته های جدول ٦ نشان می دهد که خی دو محاسبه شده معنی دار نیست و بنابراین شدت وابستگی به اینترنت در دانش آموزان ، مستقل از شغل مادر است .
نتایج آزمون خی دو در بررسی شدت استفاده از اینترنت بر حسب ناحیه (به تصویرصفحه رجوع شود ) یافته های جدول ٧ نشان می دهد که خی دو محاسبه شده معنی دار و شدت وابستگی به اینترنت دانش آموزان ناحیه سه بیشتر از سایر نواحی است .
1. ko, Yen, Liu, Huang & Yen 95 بی بی عشرت زمانی ، یاسمین عابدینی و میترا کلانتری نتیجه فرضیه دوم پژوهش نشان داد تفاوت بین چگونگی استفاده از اینترنت و جنس دانش آموزان معنی دار است ، به طوری که استفاده دانش آموزان پسر از موتورهای جستجوگر، جستجوی مقاله از اینترنت ، ایجاد صفحات وب ، بازی های اینترنتی و سرگرمی بیش از دختران است .